Een complete verrassing is het niet, maar de Grandland die in 2017 het levenslicht zag is uitgegroeid tot een succesmodel bij Opel. Waardoor het niet verbaast dat de gezins-SUV een tweede generatie krijgt. Die deelt zijn genen nog steed met de Peugeot 3008 en wedt als milde hybride, plug-inhybride en EV op alle paarden.
Evolutie, geen revolutie
Visueel is de tweede generatie alvast geen complete revolutie. De designkenmerken van zijn voorganger worden ook hier opnieuw geïmplementeerd. Kijk maar eens naar de D-stijl met haaienvin-signatuur. De snuit krijgt Opels Vizor en intelligente verlichting, de bips fijne lichten met daartussen trots het verlichte OPEL-logo. De wat bolle lijnen van zijn voorganger ruimen evenwel plaats voor een meer hoekige designtaal. Hetzelfde dus, maar nét wat anders.
Het interieur neemt gelukkig wel een mijlensprong. Met alle nieuwste technologieën die op het Stellantis-schap liggen. Er zijn twee digitale schermen en een ruime head-updisplay die desgewenst gedimd kan worden in de “Pure Mode”. Het stuurtje oogt modern, de gebruikte materialen kwalitatief. Tegenover zijn voorganger wordt de nieuwe Grandland 17 cm langer, al merk je dat niet meteen in de koffer. Die is met een maximaal laadvolume van 1.641 liter zo goed als identiek aan de eerste generatie. Niet dat je ruimte tekort zal komen met zo’n inhoud…
EV? Of toch milde hybride?
Gezien de nieuwe Grandland nu ook weer zijn genen deelt met de Peugeot 3008, krijgt de Duitser gelijke aandrijflijnen. Het gaat dan over benzine met of zonder stekker en een volstrekt elektrische afgeleide. De benzineversie gebruikt de 1.2-liter PureTech driecilinder met milde hybridetechnologie en is 136 pk sterk. Ga je voor de plug-in, dan krijg je 195 pk onder de kap en een elektrische range tot 85 km.
Gezien plug-in’s grotendeels hun fiscale voordeel kwijt zijn, zal de focus zich verleggen naar de elektrische versie. Die heet simpelweg de Grandland Electric en schermt met een maximale range van maar liefst 700 km. Daarvoor moet je wel voor de accu van 98 kWh gaan. Een kleinere batterij van 73 kWh komt zonder twijfel ook beschikbaar. Exacte aandrijflijnen zijn er nog niet, maar kijk even naar de Peugeot e-3008 en je weet het wel: 210 of 230 pk op de vooras, of 320 pk als je voor de versie gaat met twee elektromotoren (vierwielaandrijving).