Denk daar maar eens over na. De Porsche Taycan is alweer vijf jaar in onze middens. De eerste elektrische auto van het sportwagenmerk was - net zoals eerste SUV Cayenne - meteen een schot in de roos. Omdat ook de concurrentie niet stil zit, rolt Porsche nu een facelift uit voor Taycan. Kijk even mee wat er nieuw is!
Subtiele update
Net zoals we gewoon zijn bij de 911, gaat Porsche subtiel te werk bij de update van deze Taycan op visueel vlak. De voorbumper wordt wat anoniemer maar komt de stroomlijn ten goede, de koplampen krijgen voortaan dan weer geen traan naar beneden. Achteraan vallen er zo goed als geen verschillen op te merken, behalve als je voor het optionele verlichte Porsche-insigne gaat.
Ook binnenin zijn de wijzigingen miniem. Er is voortaan een ledervrij optie voor de stoelen waardoor je een stoffen interieurtje krijgt. Versies uitgerust met het Sport Chrono-pakket krijgen een ‘Push-to-Pass’-knop waardoor je tien seconden lang extra vermogen krijgt om in te halen. Niet dat je dat echt nodig hebt…
Wat. een. vermogen
Want de opgefriste Taycan, die pakt vooral groots uit onder de kap. Al zeker als Turbo S. Die topversie levert tegenwoordig 952 pk. Dat is zo maar even 191 pk meer dan voordien. Daardoor sprint deze opper-Taycan in amper 2,4 seconden richting de honderd. Hallucinant! Alle versies van de Taycan krijgen trouwens een vermogensboost, zo is de basisversie al goed voor 408 pk!
Nóg interessanter dan die pk’s zijn misschien de toegenomen efficiëntie van de Taycan. Enerzijds door kleine tweaks aan het uiterlijk, anderzijds door enkele technische wijzigingen. Zo kan de Taycan met vierwielaandrijving tegenwoordig tot 400 kW regenereren (ipv 290 kW). De grote batterij groeit daarenboven tot 105 kWh (voordien 93 kWh). Waardoor je maximaal 678 km ver geraakt met je Taycan. Moet je eenmaal gaan laden, dan kan dat tegenwoordig aan maximaal 320 kW in plaats van 270 kW. Dit blijft een opper-EV, laat dat duidelijk zijn.