Na ruim zeven jaar stuurt Peugeot de 3008 op pensioen en vervangen de Fransen de populaire SUV door... de 3008 SUV. Never change a winning team zou je dus denken, maar Peugeot geeft het nieuwe model wel een heel ander uiterlijk. De nieuwe 3008 debuteert meteen ook als elektrische versie, terwijl hybridemodellen later zullen volgen.
Fastbacksilhouet
Dat nieuwe uiterlijk springt meteen in het oog. De nieuwe 3008 kiest resoluut voor de lijn van een coupé-SUV, al noemen de Fransen het zelf liever een ‘fastbacksilhouet’. Met 4,54 meter wordt het nieuwe model zo’n 9 centimeter langer dan zijn voorganger, terwijl hij het EMP2-platform inruilt voor een gloednieuwe technische basis. Daar hoort natuurlijk ook de nieuwe huisstijl van het merk bij, met het gesculpteerde radiatorrooster, het nieuwe leeuwenlogo en de drie klauwen van de dagrijverlichting. In profiel zorgt een ander kleurtje voor de A-stijl en de dakboog voor het nodige contrast, en een zwarte B-, C- en D-stijl voor een zwevend effect voor het dak.
Binnenin springt de vernieuwde i-Cockpit meteen in het oog. Peugeot gaat daarmee het Curved Display van BMW achterna, met een gebogen combinatie van instrumentencluster en infotainmentscherm van in totaal 21 duim groot. Door de bediening van de versnellingsbak naar de stuurkolom te verhuizen blijft er op de middenconsole veel plaats vrij. Het nieuwe STLA-platform zorgt er tot slot voor dat het koffervolume van de elektrische versie niet wordt gecompromitteerd: net als in de hybrideversies bedraagt dat 520 liter.
Drie elektrische versies
Het nieuwe platform biedt in eerste instantie plaats aan drie elektrische versies. De basisversie installeert zijn elektromotor van 157 kW (210 pk) op de vooras en koppelt die aan een batterij van 73 kWh, goed voor een rijbereik van 525 kilometer. De Dual Motor voegt daar een elektromotor op de achteras aan toe en produceert in totaal 240 kW (320 pk). De batterij en het rijbereik zijn volgens Peugeot identiek. De Long Range gaat tot slot voor een elektromotor van 170 kW (230 pk) op de vooras in combinatie met een grote batterij van 98 kWh. Die combo moet volgens de Fransen een rijbereik van 700 kilometer opleveren.
Elke Peugeot e-3008 krijgt standaard een driefasige boordlader van 11 kW, terwijl dat laadvermogen optioneel kan worden verdubbeld naar 22 kW. Snelladen moet tot slot kunnen aan een piek van 160 kW, waardoor het in theorie mogelijk is om de batterij van 20 naar 80 procent bij te laden in ongeveer een half uur. Er is tot slot ook een V2L-functie (vehicle to load) om bijvoorbeeld een elektrische fiets op te kunnen laden.