Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Nieuw: Polestar 3, de eerste SUV van het elektrische merk

Polestar heeft het doek gehaald van zijn derde model. Dat wordt een elektrische SUV die tot 610 kilometer ver moet geraken. De Polestar 3 is vanaf nu te bestellen, maar vraagt wat geduld. De eerste exemplaren worden pas eind volgend jaar geleverd.

Polestar had hem al een tijdje aangekondigd – en het finale design prijsgegeven – maar nu mag de Polestar 3 zich officieel kenbaar maken. Het derde product van de Zweeds-Chinese Volvo-stalgenoot is een 4,90 meter lange elektrische SUV die op een gloednieuw elektrisch platform staat. Dat zal binnenkort ook dienstdoen onder de elektrische Volvo XC90. De Polestar 3 rolt in eerste instantie in China van de band, maar zal nadien ook in de Verenigde Staten worden gebouwd.

Polestar 3 (2022) statisch, vooraanzicht

Aerodynamisch geoptimaliseerd

Visueel weekt Polestar zijn nieuwe model stilaan verder los van Volvo, hoewel de koplampen met het hamer-van-Thor-design aanwezig blijven. De elektrische SUV neemt ook heel wat stijlkenmerken over van de Precept, het conceptmodel waarmee Polestar enkele jaren geleden uitpakte als stijlgids voor zijn toekomstige modellen. Zo wordt er in de ‘motorkap’ vooraan een voorvleugel geïntegreerd die de lucht efficiënter om de auto moet geleiden, en dus het rijbereik moet vergroten. Vooraan zie je eveneens geen radiatorrooster, maar een ‘SmartZone’, waar heel wat radars en sensoren voor de rijhulp achter schuilen.

In profiel valt de langzaam aflopende daklijn op, die uitmondt in een relatief kleine achterruit, en de gordellijn, die ter hoogte van de forse C-stijl een knik naar omhoog maakt. In de wielkasten huizen velgen van 21 tot 22 duim, terwijl de zwarte omranding rond diezelfde wielkasten en onderaan de portieren de Polestar 3 optisch wat minder massief doet ogen. Achteraan mag de doorlopende ledstrook tussen de achterlichten uiteraard niet ontbreken.

Polestar 3 (2022) statisch, achteraanzicht

Tot 610 kilometer ver

Binnenin doet de Polestar 3 een beroep op duurzame en gerecycleerde materialen, en op een centraal touchscreen van 14,5 duim. Dat bedient het infotainmentsysteem dat Google-software gebruikt en de nodige over-the-air-updates kan ontvangen. Verder mikt de Polestar 3 vooral op ruimte, met een wielbasis van 2,99 meter en een koffervolume van 484 tot 1.411 liter, en op rijhulp. Zo gebruikt de elektrische SUV een Nvidia-systeem om de informatie van radars en camera’s te verwerken, en doet hij een beroep op in totaal vijf radars, vijf camera’s en twaalf sensoren om de binnen- en buitenkant van de auto te monitoren.

Voor de aandrijving doet deze Polestar 3 een beroep op een batterij van 111 kWh, die hem in totaal 610 WLTP-kilometer ver moet brengen. De SUV krijgt standaard een warmtepomp mee en is voorbereid op bidirectioneel laden. De stroom van de batterij gaat naar twee elektromotoren (een op elke as), die in totaal 360 kW (490 pk) en 840 Nm produceren. Op die manier sprint de Polestar 3 naar 100 km/u in 5,0 seconden en haalt hij een topsnelheid van 210 km/u. Adaptieve luchtvering en actieve schokdempers moeten daarbij het comfort van de passagiers aan boord vrijwaren.

Polestar 3 (2022) interieur

Prijzen

De Polestar 3 is vanaf nu te bestellen en krijgt een catalogusprijs van 89.900 euro. Wie 6.600 euro bijbetaalt, krijgt er het Performance Pack bij, dat het vermogen verhoogt naar 518 pk en de sprinttijd naar 100 km/u verlaagt naar 4,7 seconden. De luchtvering krijgt een sportievere afstelling en de velgmaat vergroot naar 22 duim. Wie zijn Polestar 3 nu bestelt, moet wel nog even geduld oefenen: de eerste exemplaren worden pas in het vierde kwartaal van 2023 verwacht.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer