Krasse taal van Porsche: want zo lang ze mogen, zullen de Duitsers de 911 uitrusten met een verbrandingsmotor. Wat ze daar wel niet bij vertellen is dat die benzinemotoren in de toekomst ondersteuning zullen krijgen van elektrokracht. De toekomst is nu, met de 911 GTS facelift.
De facelift
Vijf jaar na zijn lancering krijgt de achtste generatie 911 (992) zijn eerste facelift. Die houdt het eerder bescheiden, met nieuw bumperwerk, velgendesigns en een aangepast lichtsignatuur voor de dagrijverlichting. Zoals wel vaker bij Porsche moet je dus al dubbel kijken om de facelift op te merken.
Althans, zolang je naar de buitenkant gaapt. Aan de binnenkant sloopt Porsche namelijk een heilig huisje. Want zelfs in de huidige tijden van digitalisatie, bleef de 911 vasthouden aan een centrale analoge toerenteller vlak voor de neus van de chauffeur. Die wordt met de facelift echter op pensioen gestuurd om plaats te maken voor een compleet digitale bestuurdersdisplay van 12.6-duim. Die toont centraal nog steeds een toerenteller… maar dan wel digitaal.
T-Hybrid
Zo subtiel de wijzigingen aan carrosserie en interieur, zo’n gigantische stap wordt er onder de kap genomen. Het is te zeggen; de basisversie Carrera krijgt na de facelift een gekietelde 3-liter boxermotor met zes cilinders achterin. Gekieteld, in die zin dat hij twee turbo’s krijgt (van de vorige GTS) en de intercooler van de vorige 911 Turbo. Het resultaat is een systeemvermogen van 394 pk waardoor de “trage” 911 al de honderd weet aan te tikken in 4,1 seconden. Toppen doet hij op 294 km/u.
Die updates vallen echter in het water als je kijkt naar de upgrade die de 911 GTS krijgt. Die wordt namelijk een - jawel - hybride. Geen vrees, er ligt niet plots een driecilinder achterin. Wel spreekt Porsche van de T-Hybrid aandrijflijn. Die krijgt een 3.6-liter zescilinder boxermotor met één turbo waarbij de turbo geëlektrificeerd is. Daardoor kan enerzijds de turbo snel worden opgespoeld, anderzijds kan de turbo de 1.9 kWh-grote accu opladen. Die batterij stuurt het vermogen dan terug naar de turbo óf naar een compacte elektromotor die in de 8-trapsautomaat zit. Wat dit allemaal wil zeggen in bare cijfers? 541 pk en 610 Nm koppel. Daardoor heeft de GTS T-Hybrid amper 3 seconden nodig om de honderd aan te tikken. Pieken doet hij op 312 km/u. En dan moet er nog een opgefriste versie komen van de 911 Turbo…