Dus jij dacht dat de BMW XM een eenmalige uitspatting zou worden in autoland? Dan ben je even Porsche’s nood vergeten om in elk segment de snelste auto naar voren te kunnen schuiven. Maak kennis met de nieuwe Cayenne Turbo E-Hybrid, een plug-inhybride met 739 pk.
Beestige prestaties
Het kloppende hart voorin deze nieuwe krachtpatser is een 599 pk sterke 4-liter V8 met twee turbo’s. Een elektromotor van 176 pk verpakt in de transmissie tilt het vermogen naar 739 pk en 950 Nm koppel. Dankzij de accu van 25,9 kWh is een elektrische range tot 85 kilometer mogelijk.
BMW adepten zullen meteen opperen dat opper-Cayenne met zijn 739 pk net onder de 748 stuks blijft van de XM Red Label, al vergeten ze dan wel dat de Cayenne met 3,6 seconden net wat sneller de honderd aan tikt én vlot 100 kg minder weegt. Al is hij met een leeggewicht van 2.570 kg bezwaarlijk een pluimpje te noemen.
Ook als Coupe en GT
Visueel herken je de opper-Cayenne aan een voorbumper met meer koelwerk en zwart glanzende luchtgeleiders. Achteraan springen dan weer de twee dubbele uitlaatpijpen in geborsteld roestvrij staal in het oog. Rode remklauwen en in het koetswerk gekleurde accenten rondom de wielkasten maken het plaatje af.
De Coupe-versie van de Turbo E-Hybrid kan verder uitgerust worden met het GT-pakket. Dat zegent de coupé visueel met twee centrale uitlaten van titanium en strooit wat kwistiger met koolstofvezel. Met een basisprijs van minimaal 187.877 euro maakt Porsche in één klap duidelijk dat deze Cayenne zich helemaal bovenaan het decadente firmament wil zetten.