Hoewel Porsche begrijpt dat er een plaats is voor elektrische auto’s in het gamma, beseft het dat het gros van het cliënteel liefst nog een verbrandingsmotor voorin wil. De vraag komt het meer dan ooit tegemoet met de nieuwe generatie Porsche Panamera. Die komt namelijk in een gigantische spreidstand aan motoren en vermogen. Met helemaal onderaan een 353 pk sterke 2.9-liter V6 en helemaal bovenaan deze Turbo S E-Hybrid.
Ferrari’s pesten
Die Turbo S E-Hybrid is nu al de vrees voor veel EV’s aan het stoplicht - en dat wil al wat zeggen. Voorin geen petieterige driecilider, wel een 4-liter V8 met twee turbo’s die op zichzelf al goed is voor een gezonde 600 pk. Dankzij een extra elektromotor en accu van 25,9 kWh stijgt het vermogen naar een indrukwekkende 782 pk en 1.000 Nm koppel.
De cijfers laten zich al raden; de sprint naar de honderd bedraagt amper 2,9 seconden. Dat is supercar-snel en genoeg om 99% van het EV-landschap achter zich te laten. Ook de top van 325 km/u is op z’n minst indrukwekkend. Koop je deze Panamera Turbo S E-Hybrid echter uit ecologische redenen (en we willen je écht geloven), dan is het goed om te weten dat je zo’n 88 km ver geraakt met een volle accu. Daarna zal je terug moeten teren op de brullende V8. Ocharme.
Wacht, hoeveel?!
Hoewel meer vermogen dan zowat elke supercar van het voorbije decennium, doet de Panamera Turbo S E-Hybrid weinig moeite om in de spotlight te lopen. Het is te zeggen; zo’n Panamera is op zichzelf natuurlijk al een indrukwekkende verschijning. Hij verschilt alvast niet van de “amper” 680 pk sterke Turbo E-Hybrid (zonder “s” dus). Je krijgt dezelfde opengesperde grille en vier joekels van einddempers achteraan. Standaard zijn er dan weer 20-duims bronzen velgen… en een saaie witte lakkleur. Geloof het echter of niet, maar er zijn nog 12 andere koetswerkkleuren compleet gratis! Hoe vrijgevig van Porsche…
Anderzijds; dat mag ook wel als je een basisprijs van 237.980 euro aanrekent. En o ja, dan vraagt Porsche nog standaard 1.894 euro extra voor het “Leveringspack en milieubijdrage”. Kijk, zo kennen we Porsche weer helemaal!