Is het einde van de gas guzzlers in zicht? Zo ver zijn we nog niet, maar ook de klassieke Amerikaanse pick-up ontsnapt niet aan elektrificatie. Eerder bracht Ford al een elektrische versie uit van zijn mateloos populaire F-150, de F-150 Lightning. Vandaag is die andere immens populaire pick-up aan de beurt, die ook bij ons een trouw koperspubliek vindt: de RAM.
Electric Drive Modules
De Amerikanen zetten deze RAM 1500 REV op een gloednieuw elektrisch platform, het STLA Frame dat het klassieke body-on-frame-design transponeert naar elektrische pick-ups. Dat combineert RAM met twee electric drive modules (EDM), de combinatie van motor, transmissie en omvormer die telkens 250 kW (340 pk) sterk is en samen 654 pk produceert. Die EDMs halen hun voeding uit een kolossaal batterijpakket: dat heeft standaard een capaciteit van 168 kWh (goed voor een rijbereik van 563 kilometer), optioneel is er ook een nog gigantischer batterijpakket: 229 kWh (goed voor een rijbereik van 805 kilometer).
Bidirectioneel laden
Dat heeft natuurlijk zijn weerslag op het gewicht en dus het verbruik. Voor dat eerste monteert RAM standaard luchtvering rondom, en voor het tweede beloven de Amerikanen dat je de EDM op de voorwielen kunt loskoppelen om minder te verbruiken. Daarnaast bedraagt de boordspanning 800 volt (net als bij de Porsche Taycan en Audi E-Tron GT, of de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5), waardoor je kunt snelladen aan een piek van 350 kW en op zo’n 10 minuten tijd een kleine 180 kilometer aan rijbereik moet kunnen bijladen. Daarnaast laat de RAM 1500 REV ook nog bidirectioneel laden toe aan 7,2 kW met het laadpunt in de laadbak en 3,6 kW met het laadpunt in de frunk.
Gigantisch sleepvermogen
Nog wat andere cijfers tot slot? Diezelfde frunk is 424 liter groot, het laadvermogen bedraagt 1.225 kilogram en het sleepvermogen maar liefst 6.350 kilogram. De RAM 1500 REV moet met een lege lading en ondanks het gewicht van dat kolossale batterijpakket naar 60 mijl per uur (96 km/u) sprinten in 4,4 seconden.