Net als zijn grote concurrenten bij Stellantis, de Citroën Berlingo, Peugeot Rifter en Opel Combo Life, gaat nu ook de Renault Kangoo aan de stroom. Al is dat geen primeur: de bestelwagenversie van de Kangoo heeft al een elektrische versie, en ook de vorige generatie kende met de Kangoo Z.E. een variant met stekker. Nu is het dus de beurt aan de gezins-Kangoo, die in zijn elektrische versie als Kangoo E-Tech Electric door het leven gaat.
Grotere koffer
Daartoe krijgt hij een elektromotor van 90 kW (120 pk) en 245 Nm, die zijn voeding haalt uit een lithium-ionbatterij van 45 kWh. Die is op zijn beurt in de vloer ingewerkt en moet op een volle lading een WLTP-rijbereik van 285 kilometer opleveren. Om dat rijbereik te verlengen, is de Kangoo E-Tech Electric standaard voorzien van een warmtepomp, en kan hij in drie verschillende standen remenergie recupereren. Als de batterij dan toch leeg is, kan die via de standaard boordlader van 11 kW worden opgeladen, of optioneel via de boordlader van 22 kW en de snellader van 80 kW, waardoor je op een half uurtje 170 kilometer aan rijbereik bijlaadt.
Opvallend genoeg heeft de E-Tech Electric een ruimere koffer dan de Kangoo met klassieke motoren. Dat komt doordat de achterbank in de lengte verschuifbaar is, al klapt die achterbank niet zo vlot weg in de vloer als in de gewone versies. Desondanks is de koffer 850 liter groot, en met neergeklapte rugleuning 2.500 liter.
Bestellen
De Renault Kangoo E-Tech Electric wordt voorgesteld op het salon van Parijs op 17 oktober, en kan vanaf dan besteld worden. De eerste exemplaren worden begin 2023 verwacht.