Het zijn hoogdagen in busjesland. Want zowat alle bestelbusjes die je kan kopen in Europa kregen de voorbije maand een update. Bij Stellantis (lees: Opel, Peugeot, Citroën, Fiat en Toyota) ging het nog over een facelift, de Renault Master gaat aan een compleet nieuwe generatie.
Van diesel tot waterstof
Die werpt zijn blik duidelijk naar de toekomst. Zo voorziet Renault een versie op waterstof en elektrokracht. Die laatste is steeds 130 pk sterk en haalt zijn energie uit een accu van 40 kWh dan wel 87 kWh. Goed voor een range van respectievelijk 180 tot 410 kilometer.
We moeten er echter niet flauw over doen, de dieselversie zal de komend tijd nog de meest populaire keuze blijven, waardoor de Fransen maar liefst vier vermogensversies voorzien van de Blue dCi: 105, 130, 150 en 170 pk. Renault spreekt van maar liefst 40 combinaties bij het samenstellen van je nieuwe Master waarbij er plaats is voor tot 4 ton achterin of 11 tot 22 kubieke meter. De lengte en breedte achterin is volgens Renault daarenboven “best in class”.
Aangescherpte looks
Visueel introduceert Renault zijn nieuwe huisstijl op het busje. Dat herken je aan een opvallend rechte snuit met modern lichtsignatuur en stoere grille. Centraal prijkt met trots het nieuwe logo van Renault. Vanaf de flank primeert evenwel de laadefficiëntie van deze Master. Waardoor het een kubus op wielen blijft. Je moet dus al het vernieuwde logo op de bips opmerken om te weten dat het hier over de nieuwe versie gaat.
Binnenin is de stap evenwel groter. Want Renault introduceert simpelweg het interieur van een personenwagen in deze Master. Het stuur komt uit een Australe, de S-curve op het dashboard oogt sierlijk en de digitale display van 10-duim draait op Android Automotive en geeft daardoor toegang tot een hoop applicaties. Van Waze tot systemen voor fleetbeheerders om vanop afstand de Master te monitoren (staat van banden, onderhoud, km-stand, etc). Ook interessant is het geassisteerde remsysteem in deze nieuwe Master. Ongeacht het aantal kilo’s achterin zal het rempedaal altijd dezelfde feel geven. Wat voor meer comfort bij de chauffeur moet zorgen.