Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Nieuw: Renault Rafale, het Franse SUV-vlaggenschip (2023)

Renault had hem al aangekondigd, maar nu mag het doek er finaal af: de Rafale wordt als coupé-SUV het vlaggenschip van het Franse gamma.

Dat de coupé-SUV niet alleen in het premiumsegment populair is, hoef je Renault niet te vertellen. De Fransen zagen het succes van de BMW X4 en X6, en de Mercedes GLC Coupé en GLE Coupé, en kwamen in 2020 met een betaalbaarder alternatief: de Arkana. Die kan Renault blijkbaar niet snel genoeg aanslepen, waardoor de Fransen het succes van de coupé-SUV nu willen uitbreiden met een heus vlaggenschip.

Renault Rafale (2023) static, front view

Geboren voor rijplezier

Dat vlaggenschip heet Rafale, naar een berucht Frans vliegtuig, en mag broederlijk naast de nieuwe Espace gaan staan in het D-segment. De 4,71 meter lange SUV wordt weliswaar zonder verpinken gekatapulteerd tot vlaggenschip, en met uitspraken als “geboren voor rijplezier” legt Renault meteen de lat hoog voor het debuut van deze Rafale in de lente van 2024.

Renault Rafale (2023) static, rear view

Link met Peugeot

Visueel krijgt de Rafale alvast de nodige wapens: hij mag uitpakken met de nieuwe Renault-designtaal waar de recent gefacelifte Clio al naar hintte, met een scherp, hoekig en agressief lijnenspel, terwijl de 20-duimsvelgen en de zwarte koetswerkomranding hem iets minder massief moeten doen ogen. De C-vormige lichtsignatuur in de koplampen wordt net als bij de Clio omgeruild voor horizontale lijnen in de dagrijverlichting. Als je daarin een link met Peugeot herkent, is dat geen toeval: designer Gilles Vidal ruilde in 2020 Peugeot in voor een carrière bij Renault.

Renault Rafale (2023) static, roof

Gedeeltelijk verduisterd

Binnenin krijgt de Rafale sportzetels met meer zijdelingse steun, die bekleed zijn met gedeeltelijk gerecycleerd alcantara. Renault verzekert dat de hoofdruimte voor de passagiers achteraan niet lijdt onder de steiler aflopende daklijn van de coupé-SUV maar monteert wel een nieuw, groot glazen panoramadak dat met behulp van vloeibare kristallen gedeeltelijk kan worden verduisterd. Vooraan krijgt deze Rafale dezelfde “OpenR”-cockpit als in de Mégane E-Tech, Austral en Espace, met L-vormige combinatie van digitaal instrumentenpaneel en infotainmentscherm. In de koffer past tot slot 647 liter aan bagage.

Renault Rafale (2023) interior, front

4Control

Hoe het nu met dat rijplezier zit waar deze Rafale mee moet dwepen? Hij krijgt Renaults 4Control-vierwielsturing, die niet alleen de draaicirkel moet verkleinen tot die van een Clio, maar ook bij hoge snelheid voor meer stabiliteit moet zorgen. De Rafale heeft een breder spoor dan de Espace, krijgt een eigen afstelling van de ophanging en een directere stuurinrichting.

Renault Rafale (2023) interior, rear

Altijd hybride

Onder de motorkap moet de hybride E-Tech van 200 pk in eerste instantie het werk leveren, met 130 pk sterke 1.2-driecilinder turbobenzine in combinatie met twee elektromotoren. Later volgt er nog een E-Tech 4x4 van 300 pk. Die krijgt niet alleen een extra elektromotor op de achterwielen en daarmee vierwielaandrijving, maar wordt ook een plug-inhybride. Maar eerst is het dus nog even wachten tot het debuut van deze Renault Rafale begin volgend jaar.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer