Dat de coupé-SUV niet alleen in het premiumsegment populair is, hoef je Renault niet te vertellen. De Fransen zagen het succes van de BMW X4 en X6, en de Mercedes GLC Coupé en GLE Coupé, en kwamen in 2020 met een betaalbaarder alternatief: de Arkana. Die kan Renault blijkbaar niet snel genoeg aanslepen, waardoor de Fransen het succes van de coupé-SUV nu willen uitbreiden met een heus vlaggenschip.
Geboren voor rijplezier
Dat vlaggenschip heet Rafale, naar een berucht Frans vliegtuig, en mag broederlijk naast de nieuwe Espace gaan staan in het D-segment. De 4,71 meter lange SUV wordt weliswaar zonder verpinken gekatapulteerd tot vlaggenschip, en met uitspraken als “geboren voor rijplezier” legt Renault meteen de lat hoog voor het debuut van deze Rafale in de lente van 2024.
Link met Peugeot
Visueel krijgt de Rafale alvast de nodige wapens: hij mag uitpakken met de nieuwe Renault-designtaal waar de recent gefacelifte Clio al naar hintte, met een scherp, hoekig en agressief lijnenspel, terwijl de 20-duimsvelgen en de zwarte koetswerkomranding hem iets minder massief moeten doen ogen. De C-vormige lichtsignatuur in de koplampen wordt net als bij de Clio omgeruild voor horizontale lijnen in de dagrijverlichting. Als je daarin een link met Peugeot herkent, is dat geen toeval: designer Gilles Vidal ruilde in 2020 Peugeot in voor een carrière bij Renault.
Gedeeltelijk verduisterd
Binnenin krijgt de Rafale sportzetels met meer zijdelingse steun, die bekleed zijn met gedeeltelijk gerecycleerd alcantara. Renault verzekert dat de hoofdruimte voor de passagiers achteraan niet lijdt onder de steiler aflopende daklijn van de coupé-SUV maar monteert wel een nieuw, groot glazen panoramadak dat met behulp van vloeibare kristallen gedeeltelijk kan worden verduisterd. Vooraan krijgt deze Rafale dezelfde “OpenR”-cockpit als in de Mégane E-Tech, Austral en Espace, met L-vormige combinatie van digitaal instrumentenpaneel en infotainmentscherm. In de koffer past tot slot 647 liter aan bagage.
4Control
Hoe het nu met dat rijplezier zit waar deze Rafale mee moet dwepen? Hij krijgt Renaults 4Control-vierwielsturing, die niet alleen de draaicirkel moet verkleinen tot die van een Clio, maar ook bij hoge snelheid voor meer stabiliteit moet zorgen. De Rafale heeft een breder spoor dan de Espace, krijgt een eigen afstelling van de ophanging en een directere stuurinrichting.
Altijd hybride
Onder de motorkap moet de hybride E-Tech van 200 pk in eerste instantie het werk leveren, met 130 pk sterke 1.2-driecilinder turbobenzine in combinatie met twee elektromotoren. Later volgt er nog een E-Tech 4x4 van 300 pk. Die krijgt niet alleen een extra elektromotor op de achterwielen en daarmee vierwielaandrijving, maar wordt ook een plug-inhybride. Maar eerst is het dus nog even wachten tot het debuut van deze Renault Rafale begin volgend jaar.