Met meer dan 800.000 verkochte exemplaren wereldwijd mag de Skoda Kodiaq zich gerust een succesmodel noemen. Maar na zeven jaar carrière - de eerste Kodiaq verscheen in 2016 – is het tijd voor een opvolger. Die rijden de Tsjechen nu voor: maak kennis met de tweede generatie van de Skoda Kodiaq, de zevenzits-SUV uit Mlada Boleslav.
Modern Solid
De tweede generatie Kodiaq introduceert in de eerste plaats de nieuwe Modern Solid-designtaal. De Kodiaq pakt dus uit met een volledig nieuwe lichtsignatuur, een optionele ledstrip in het radiatorroosteren een grotere aandacht voor luchtgeleiding. De logo’s en letters krijgen een opgefrist ontwerp en ook achteraan loopt er een ledstrook tussen de lichtblokken. De D-stijl krijgt voortaan een opvallende contrastkleur.
Alles in de koffer
De nieuwe Kodiaq is 6 centimeter langer dan zijn voorganger en meet nu 4,76 meter. Met 1,86 meter breedte en een hoogte van 1,66 meter werd hij wel iets lager en smaller, al zegt Skoda dat dit geen invloed heeft op de binnenruimte. Met 2.791 millimeter blijft de wielbasis overigens identiek. Dat betekent dat de extra centimeters vooral naar de koffer gaan: als zevenzitter geraak je nu 340 liter kwijt achter de zetels, en 2.035 liter als je alle zetels neerklapt. Als vijfzitter bedraagt dat koffervolume maar liefst 2.105 liter.
Smart Dials
Nog in het interieur kies je net als bij de elektrische Enyaq iV voor ‘Design Selections’ om de zetels, het dashboard en de deurpanelen kleur en textuur te geven. Centraal op dat dashboard staat een infotainmentscherm van 13 duim, met daaronder de nieuwe ‘Smart Dials’. Dat zijn draai- en drukknoppen met een display van telkens 3,2 centimeter die allerlei functies kunnen bedienen, zoals het audiovolume, de temperatuur enzovoort. De keuzehendel voor de versnellingsbak verhuist naar de stuurkolom, en dat betekent dat de middenconsole niet alleen cleaner is, maar ook meer opbergruimte biedt.
Twee benzines, twee diesels
Dat betekent ook dat alle motoren in de nieuwe Skoda Kodiaq voortaan standaard een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling gebruiken. De basismotor is de 1.5 TSI-viercilinder van 150 pk, die standaard milde hybride ondersteuning krijgt. Daarboven staat de 2.0 TSI-viercilinder van 204 pk. Het dieselgamma wordt gevormd door een 2.0 TDI van 150 pk en een exemplaar van 193 pk. De krachtigste benzine- en krachtigste dieselmotor drijven standaard de vier wielen aan, de andere motoren standaard de voorwielen.
Kodiaq iV
Voor het eerst is de Kodiaq ook verkrijgbaar als plug-inhybride. Die combineert een 1.5 TSI-viercilinder van 150 pk met een elektromotor tot een systeemvermogen van 204 pk. Een batterij van 25,7 kWh zorgt daarbij voor een elektrisch WLTP-rijbereik van meer dan 100 kilometer. Opladen kan aan 11 kW, snelladen aan 50 kW. De sportieve Sportline-aankleding die meteen mee debuteert met deze nieuwe Kodiaq is ook bestelbaar op deze Kodiaq iV.