Vraag je ’t aan Volkswagen, dan is het over en uit voor de berline… Of toch die van de Passat. Want in zijn nieuwe generatie kan je die enkel krijgen als Variant – Volkswagensch voor break –, terwijl er vroeger ook een model met lage kofferklep in de catalogus stond. Concerngenoot Skoda is het daar echter niet helemaal mee eens, kijk maar eens naar deze gloednieuwe Superb.
Meer dan een eigen snuit
Die werd namelijk zonet onthuld in twee vormen: als break en als klassieke berline. Of volgens Skoda: een Combi en een Hatchback. Dat is op zijn zachtst gezegd verwonderlijk, want zet je de Skoda Superb Combi en de Volkswagen Passat Variant naast elkaar, dan zie je dat het gros van hun carrosserie identiek is. De Superb Hatchback beschikt met andere woorden als enige over een Skoda-specifieke koets. Daarnaast mochten de Tsjechen natuurlijk ook de neus van de break trakteren op hun achthoekige grille en een nieuwe achterklep op de kont kleven, compleet met de merknaam languit tussen de twee lichtunits.
Net als de Passat is de Skoda Superb dus ook wat gegroeid in zijn nieuwe generatie. Zo meet de Combi tegenwoordig 4,90 meter lang – 4 centimeter meer dan voorheen – terwijl de Hatchback 4,3 centimeter groeide voor een totaal van 4,91 meter. Daardoor groeit in beide gevallen ook de kofferruimte. Reken achterin een break bijvoorbeeld op dezelfde 690 liter volume als je in een Passat Variant had gekregen met rechte achterbank. De Superb Berline slikt dan weer maximaal 645 liter.
Handige draaiknoppen
Die extra ruimte is trouwens niet het enige interessante binnenin de nieuwe Superb. Wel integendeel. De Skoda pakt uit met alles samen 28 ‘simply clever’-ideeën. Het opvallendste zijn de drie nieuwe draaiknoppen in de middenconsole, die afhankelijk van de actieve functies alles van je klimaatregeling tot je audiovolume of zelfs de rijmodi kunnen bedienen. Die zorgen ervoor dat je – zoals bij Volkswagen – niet te veel in het aanraakscherm moet zitten zoeken, dat tegenwoordig ofwel 10 inch ofwel 13 inch groot is. Verder vind je smartphonehouders achterop de voorstoelen en een elektrisch bediende hoedenplank boven de koffer, terwijl Skoda in de middenconsole meer opbergruimte heeft gecreëerd door de automaatpook naar de stuurkolom te verplaatsen.
Plaats voor handbakken is er dus niet meer in de nieuwe Superb, maar dat betekent niet dat je op een zuiver elektrisch technologiewonder hoeft te rekenen. Zo kan je de Skoda nog steeds krijgen met een 2.0-liter TDI-dieselmotor die ofwel 150 pk naar de voorwielen ofwel 193 pk naar de vier wielen stuurt. Op benzinevlak is er dan weer een 2.0 TSI met 204 pk op de vooras of 265 pk op de twee assen. De basismotor is echter voor het eerst in de geschiedenis van de Superb een mildhybride: de 1.5-liter eTSI met 150 pk.
Ruim 100 kilometer elektrisch
Toch kan je desgewenst ook een flink eind elektrisch rijden met de Superb. Toch indien je hem als iV-plug-inhybride bestelt. Dan krijg je dezelfde 1.5-liter benzinemotor maar schopt die het samen met een elektromotor tot 204 pk. Die laatste haalt zijn stroom uit een accu van 25,7 kWh, waarmee je “meer dan 100 kilometer elektrisch” moet halen. Dat is alweer dik 40 kilometer meer dan de uitgaande Superb als plug-inhybride liet optekenen.
De nieuwe Skoda Superb komt aanvankelijk in drie smaakjes op de markt: als basis-Essence, als Selection en als luxueuze Laurin & Klement. In het voorjaar van 2024 moeten de eerste stuks bij ons geleverd worden, dus tegen dan zouden we ook de prijzen moeten kennen.