Moest je de memo gemist hebben, smart is al even niet meer in handen van Mercedes. Het is te zeggen, in 2019 besloot Mercedes het voor de helft te verkopen aan de Chinese gigant Geely. Je weet wel, het bedrijf dat ook Polestar, Volvo, Lotus en Zeekr in handen heeft. Uit die 50/50 joint venture komen nu enkele interessante voertuigen… zoals deze smart #5.
Mercedes-design
Wees eerlijk, wie had tien jaar geleden durven denken dat smart, het merk dat schoenendoosjes op wielen bouwde, ooit een BMW X3-rivaal zou lanceren? Wel, vandaag is die dag, want de #5 is hier. Die #5 heeft, buiten een nogal dwaze naam, een uitermate stoere look. Mercedes ontfermde zich over het design en dat zie je er ook aan. Knijp je de ogen wat toe, dan zie je er wat Mercedes EQB in.
Met 4,7 meter aan lengte is deze #5 natuurlijk wél een serieuze slag groter. Waardoor je de binnenruimte krijgt van een grote elektrische SUV à la Skoda Enyaq. Het dashboard is een technische showcase waarbij er plaats is voor maar liefst 3 schermen. De koffer is met maximaal 1.530 liter alvast riant te noemen en ook de frunk van 72 liter is interessant.
High tech
Onderhuids rijdt deze #5 ook ver weg van de smarts die je kent van weleer, want de aandrijflijnen vallen alvast imposant te noemen. Zo is de #5 volstrekt elektrisch en krijgt de basisversie meteen een 340 pk sterke elektromotor op de achteras. Een versie met twee motoren is er ook die naar verluidt meer dan 500 pk zal leveren… in een smart!
De accu is zo mogelijk nog meer van de pot gerukt. Die is maar liefst 100 kWh groot en levert volgens de Chinese cyclus alvast 700 km aan range. Gok in de realiteit op zo’n 550 à 600 km en je hebt nog steeds een indrukwekkende machine. Kleintjes worden groot… laat deze smart #5 daar het bewijs van zijn.