In onze contreien mag het dan wel een niche-auto zijn, de Subaru Forester weet als geen ander die niche te bedienen. Want klanten die op zoek zijn naar een onfeilbare continu vierwielaangedreven SUV met een no-nonsense styling, komen vanzelf bij de Forester uit. Ondertussen gaat Subaru’s paradepaardje aan zijn zesde generatie.
Van een andere tijd
Net zoals de vijf voorgaande generaties is de nieuwe Forester een gevalletje: vorm volgt functie. Het Japanse Subaru houdt namelijk niet van visuele speeltjes. Alles moet simpelweg functioneel zijn. Het C-Vormige lichtsignatuur werd op pensioen gestuurd en ook de doorzichtige achterlichten lijken uit een ander decennium te komen. Ach, het past bij de charme van een Subaru, niet?
Al zeker als je plaats neemt binnenin. Want het is hier dat Subaru een gigantische stap zet tegenover de vorige generatie. Een 11,6 duim rechtopstaand infotainmentscherm zorgt voor de blits, terwijl de analoge tellers voor de neus van de chauffeur voor een toefje ruigheid zorgen. Plaats is zoals bij alle Subaru’s riant. Al zeker in de koffer; Daar kan je minimaal 840 liter kwijt en zelfs 2.100 liter met vlakke achterbank. Ideaal voor al je kampeergerief!
Hybride onderweg!
Subaru mikt dan ook op dat cliënteel. Klanten die daadwerkelijk offroad gaan met hun SUV. In Noord-Amerika is de Forester geliefd speelgoed om te gaan “overlanden”. De Japanners rusten deze zesde generatie Forester daarom ook uit met permanente 4x4 (Symmetrical AWD) en verstevigingen aan de bodemplaat.
De Amerikaanse versie wordt uitgerust met een 180 pk sterke 2.5-liter atmosferische boxermotor en een CVT-automaat. Naar verwachting zal de Europese versie worden uitgerust met een 2-liter viercilinder van 150 pk of zelfs een full hybrid. Al is het nog even wachten op alle Europese info.