De compacte hatchback is op sterven na dood maar Suzuki blijft geloven in het segment. Dat bewijst het merk met de alweer vierde generatie Swift. Die springt in het oog door zijn heerlijk gebrek aan crossover-looks.
Modern baasje
Ook het recept van de nieuwe Swift is lekker vertrouwd. Met zijn lengte van 3,86 meter en wielbasis van 2,45 meter is hij nagenoeg identiek qua proporties aan zijn voorganger. De looks gaan wel volledig op de schop. Bonkige lijnen maken plaats voor een gestroomlijnd koetswerk. Het geeft de Swift een modern voorkomen. Zeker de snuit met bovenopliggende motorkap is een opvallend designaccent.
Binnenin pronkt de vierde generatie Swift met een naar de bestuurder gericht dashboard dat een 9-duim groot infotainmentscherm verpakt. De tellers pal voor de chauffeur zijn evenwel nog lekker analoog. Ook de klimaatcontrole bedien je nog met aparte knoppen. De koffer is met 265 liter identiek aan de voorganger, al kan je wel 10 liter meer kwijt met platte achterbank (589 l).
Milde Hybride
Dat de Swift op een bepaalde manier vertrouwd aanvoelt is geen verrassing. Zo rolt deze vierde generatie onderhuids verder op het Heartect-platform van zijn voorganger. Daardoor zal ook deze nieuweling zonder twijfel pittig uit de hoek komen. Voorin introduceert Suzuki een compleet nieuwe motor; een 12 volt milde hybride 1.2-liter driecilinder benzine van zo’n 80 pk. Of er ook nog een Swift Sport komt is momenteel niet duidelijk.
Wat wel duidelijk is, is het feit dat deze nieuwe Swift met een hoop geavanceerde rijhulpsystemen op de markt komt. Denk aan cruisecontrole maar ook dodehoekdetectie, vermoeidheidswaarschuwing , verkeersbordherkenning en zelfs een achteruitrijassistent (Rear Cross Traffic Alert).