Vorig jaar voerde Tesla een doorgedreven facelift uit op de Model 3. Sinds die update ontbreekt er echter één variant in de catalogus: de Model 3 Performance. Hier is hij, straffer dan ooit.
Tesla-primeur
De Model 3 Performance Highland pakt meteen uit met een Tesla-primeur. Want het is de eerste keer dat een uitvoering van een model aangepaste bumpers krijgt. De snuit van de Model 3 Performance oogt agressiever, de diffuser achteraan is groter. Een koolstofvezel spoilertje op de kofferklep maakt samen met de 20-duims gesmede aluminium velgen het plaatje af. Tenslotte zorgen standaard rode remklauwen voor een extra herkenningspunt.
Ook binnenin gaat Tesla verder dan voordien. Zo krijgt de nieuwe Model 3 Performance niet enkel koolstofvezel inserts op het dashboard, er zijn - eindelijk - ook sportstoelen voor meer steun tijdens het betere bochtenwerk. Bij de verschillende rijmodi wordt nu ook “Track Mode V3” toegevoegd.
Gelijke motor, meer chassis
Natuurlijk willen jullie weten wat er onder de kap sluimert van deze nieuwe Model 3 Performance. De eerste iteratie zette namelijk zowat alle performance-cars in hun onderbroek. De Model 3 Performance teert nog steeds op twee elektromotoren die gezamenlijk 460 pk loslaten op de vier wielen. Weet wel dat Tesla cijfers vaak onderschat, dus wees niet verbaasd als het in de realiteit over meer dan 500 pk gaat. De sprinttijd van 3.1 seconden naar de honderd is weer nét wat rapper dan de vorige versie.
Tot dusver hebben we het vooral over de prestaties in een rechte lijn gehad. Tesla wil echter de fout van de voorganger recht zetten en ervoor zorgen dat de Model 3 Performance niet door de mand valt op het circuit. Dat doen ze door standaard straffere remmen te leveren met high performance remblokken. Aangepaste veren, stabilisatorstangen en adaptieve dempers moeten het rijgedrag naar een hoger plan tillen. De kers op de taart? De startprijs van 56.970 euro. Daardoor is hij niet enkel goedkoper dan de oude performance, concurrenten zoals de BMW i4 (€79.750), Polestar 2 BST (€78.900 euro) en Mercedes-AMG EQE (€110.110 euro) stonden erbij en keken er naar…