”No more boring cars” luidde het intussen overbekende adagium dat Toyota naar voren schoof in dezelfde periode waarin het de eerste C-HR lanceerde. De compacte en grotendeels hybride SUV sprong meteen in het oog door zijn polariserende looks, maar bleek wel bij een groot publiek in de smaak te vallen. Om een ander overbekend adagium te citeren: ”never change a winning team”. De tweede generatie van de C-HR gaat dus opnieuw voor een opvallend design.
Familiebanden
Daar zit – vooral in de snoet – heel wat van de bZ4X en de Prius in – terwijl de verzonken deurgrepen een primeur zijn voor de Japanners. Eveneens opvallend zijn de relatief korte overhangen, terwijl de lengte (4,36 meter) en wielbasis (2,64 meter) zo goed als ongewijzigd zijn. Optioneel is er een tweekleurig koetswerk, met ofwel een contrasterend zwart dak, ofwel de hele derrière van deze C-HR in het zwart.
Binnenin volgt de C-HR de bZ4X en Prius niet helemaal. Geen opvallend hoog geplaatst instrumentenpaneel dus, maar een ietwat klassiekere combinatie tussen digitale instrumentencluster van 12,3 duim en een centraal touchscreen van 8 of 12,3 duim (afhankelijk van de uitvoering). Stembediening, draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, een head-updisplay is optioneel.
Alleen hybride
Onder de motorkap kiest deze nieuwe C-HR uiteraard alleen voor hybrides. De vernieuwde 1.8-viercilinder van 140 pk en de 2.0-viercilinder van 198 pk zijn de traditionele full hybrids die we van de Japanners gewend zijn, terwijl er ook een 2.0-viercilinder met stekker is. Die plug-inhybride is in totaal 223 pk sterk, hoopt elektrisch zo’n 66 kilometer ver te geraken en geeft een CO2-uitstoot op van 19 tot 20 g/km en een gemiddeld verbruik van 0,8 tot 0,9 l/100 km (WLTP).
Voor de lancering voorziet Toyota tot slot nog twee speciale reeksen. De GR Sport Premiere Edition voorziet de C-HR van een sportiever jasje, terwijl de High Premiere Edition het tweekleurige koetswerk combineert met een uitgebreide standaarduitrusting.