Hoewel Toyota een koele minnaar is van elektrische auto’s, moet het zich naar de regels van Europa zetten… en dat gaat spijtig genoeg niet zonder een line-up van elektrische auto’s. Na de bZ4X, volgt nu het kleinere broertje. Die heet niet bZ2X maar wel… Urban Cruiser!
Met vierwielaandrijving
Met “Urban Cruiser” stoft Toyota terug een naam af die we ook al in Europa tegenkwamen tussen 2009 en 2014. Ook toen werd Urban Cruiser gekleefd op een compacte crossover. Deze nieuwe generatie wisselt echter zijn benzinemotor in voor een elektrische aandrijflijn. Onderhuids zit een gloednieuw platform dat in de basis elektromotoren op de vooras neerpoot. In de basis krijg je een elektromotor van 144 pk (189 Nm) die zijn energie mag tappen uit een accu van 49 kWh, daarboven staat een versie van 174 pk (189 Nm) die een ruimere accu van 61 kWh krijgt.
Omdat de Urban Cruiser samen met Suzuki werd ontwikkeld - en de e Vitara als neefje heeft -, kan je ‘m ook krijgen met vierwielaandrijving. Daarbij wordt een compacte elektromotor op de achteras geplaatst om het systeemvermogen te doen toenemen tot 184 pk (300 Nm). De vierwielaandrijving is dus niet voor de performance, maar wel voor de extra streepje veiligheid. Range en oplaadsnelheden zijn op dit moment nog niet bekend, maar volgen zonder twijfel spoedig.
Yaris Cross EV
Visueel bouwt de Urban Cruiser verder op de Urban SUV concept uit 2023. Het resultaat is een compacte crossover van 4,28 meter, waardoor hij in het vaarwater komt van pakweg een Peugeot e2008, Kia EV3, Jeep Avenger en co. Je mag ‘m gerust ook zien als een Yaris Cross met een meer futuristisch uiterlijk.
Binnenin wil de Urban SUV het verschil maken door zijn riante wielbasis van 2,7 meter. Samen met de verschuifbare achterbank moet er daardoor lekker veel plaats zijn. De middenconsole knipoogt naar die van grote broer bZ4X, terwijl de boordplank bestaat uit twee ruime digitale schermen.