De Passat is dood, lang leve de Passat. Of toch de elektrische opvolger van de Passat, want zo wil Volkswagen deze ID.7 in de markt zetten. Een comfortabele kilometervreter dus, die hetzelfde MEB-platform gebruikt als de andere telgen uit Volkswagens elektrische ID-familie: de ID.3, ID.4, ID.5 en ID.Buzz. Met zijn 4,96 meter is deze ID.7 meteen ook de ruimste van de familie, en zowat 20 centimeter langer dan de uitgaande Passat.
Lage luchtweerstand
Visueel neemt de ID.7 de vertrouwde huisstijl van Volkswagens elektrische ID-modellen over, met een ledstrook die de koplampen met elkaar verbindt en een exemplaar op de achterklep dat daar hetzelfde doet met de achterlichten. Ook de verzonken deurgrepen zijn van de partij, en die zorgen samen met de aflopende daklijn voor de bijzonder lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23.
Augmented reality
Binnenin prijkt er een 15 duim groot infotainmentscherm centraal op het dashboard, en herken je heel wat andere elementen uit het ID-gamma. De aankleding mag echter wat luxueuzer in deze ID.7, die bijvoorbeeld standaard mag uitpakken met een head-updisplay met augmented reality. Er is ook een glazen panoramadak dat je desgewenst gedeeltelijk kunt verduisteren, er zijn massagezetels met Duits AGR-keurmerk, verbeterde spraakbediening, uitgebreide rijhulp enzovoort.
Tot 700 kilometer
Voor het grote debuut plant Volkswagen twee versies van de ID.7: de Pro en Pro S. Beide versies gebruiken de nieuwe elektromotor van 210 kW (286 pk) die de Duitsers recent introduceerden, maar koppelen die aan verschillende batterijen. De Pro krijgt een batterij met nettocapaciteit van 77 kWh, waardoor hij 615 kilometer ver moet geraken op een volle lading. De Pro S moet nog beter doen: de nettocapaciteit van diens batterij bedraagt 85 kWh, waardoor Volkswagen een WLTP-rijbereik van 700 kilometer ambieert.