Moest je even de memo hebben gemist; al dik tien jaar floreert Volvo onder de veilige vleugels van het Chinese Geely. Een gigant met ook nog merken zoals Polestar, Smart, Lotus, Lynk & Co en Zeekr in handen. Vooral die laatste is belangrijk in dit verhaal, want voor deze EM90 ging Volvo zijn mosterd halen bij de Zeekr 009.
Huiswerk kopiëren
Deze EM90 is namelijk minder nieuw dan dat Volvo je wil doen geloven. Want zijn fundamenten “leent” hij van de Zeer 009 die vorig jaar al het levenslicht zag. Waar die 009 nog voor een polariserende snuit en bips gaat, schroeft Volvo het design wat terug op zijn monovolume.
De gekende Thor-koplampen maken hun opwachting, net zoals het typische Volvo-insigne op de gesloten grille. De flank is één op één een kopie van de Zeekr 009. Met een opvallend vleugeltje aan de C-stijl en gigantisch veel raamoppervlak. De achterkant is eerder anoniem door de hoekige vormgeving. Al maximaliseert dat natuurlijk de binnenruimte.
Ook voor Europa?
Want daar draait het natuurlijk om bij een monovolume. En deze EM90 stelt niet teleur. Volvo’s eerste MPV biedt ruimte aan zes volwassenen en focust daarbij op luxe in plaats van stouwvolume. Zo zitten alle achterste passagiers in koninklijke captainchairs en kunnen ze genieten van een filmpje dat wordt afgespeeld op het scherm van 15,6 duim dat uit het dak schuift.
Onderhuids is deze EM90 volstrekt elektrisch. Met dank aan een forse accu van 116 kWh en een elektromotor van 272 pk op de achteras kan deze monovolume tot wel 738 kilometer ver volgens de Chinese CLTC-cyclus. Een Europese WLTP-test werd nog niet uitgevoerd. Straffer nog; initieel heeft Volvo geen plannen om deze EM90 naar onze contreien te halen.