Volvo’s elektrische offensief bestaat voorlopig alleen nog maar uit SUV’s, maar het neemt wel in snelheid toe. Eerst lieten de Zweden de elektrische opvolger van hun grote XC90 op de wereld los, de EX90, nadien herwerkte het grondig de bestaande modellen: de XC40 en C40 Recharge. Nu komt er een nieuwe SUV bij, die niet alleen het instapmodel moet worden van het elektrische Volvo-gamma, maar ook gewoon de instap-Volvo tout court: de EX30.
Scandinavische stijl
De 4,23 meter lange nieuwe compacte SUV is zo’n 20 centimeter korter dan de XC40 en C40 Recharge. Daarmee speelt deze EX30 qua lengte onder meer tegen de Volkswagen ID.3 (die weliswaar geen SUV is) en de MG ZS EV. Qua looks heeft hij dan weer wat weg van modern Scandinavisch gerief als de EX90 en de Polestar 3. Zo krijgt hij gelijkaardige koplampen met hamer-van-Thor-motief voor de dagrijverlichting, terwijl ook achteraan de visuele handtekening van de Scandinaviërs duidelijk is. De compacte afmetingen leveren verder nog een relatief gedrongen postuur op, met uitgesproken wielkasten en een gordellijn die halverwege voorbij de B-stijl steil oploopt.
Extra minimalisme
Binnenin houdt de EX30 er naar goeie moderne Volvo-gewoonte een minimalistisch dashboard op na. Zo minimalistisch zelfs dat het rechtopstaande en 12,3 duim grote infotainmentscherm het enige display op het dashboard is. Geen instrumentencluster voor de neus van de chauffeur dus, maar alle rijinformatie en andere gegevens centraal gebundeld. Het infotainmentsysteem werkt op Google maar laat ook draadloze Apple CarPlay toe. Opmerkelijk zijn de soundbar die over de hele breedte van het dashboard loopt en daardoor de speakers in de deuren achterwege laat, en de gerecycleerde materialen. De EX30 gebruikt voor zijn aankleding onder meer vlas, denim (jeansstof), gerecycleerd plastic en polyester, wol enzovoort.
Drie aandrijflijnen
Onderhuids deelt deze Volvo EX30 zijn SEA-platform onder meer met de Smart #1. Dat platform laat in het geval van de Zweed drie aandrijflijnen toe. De basisversie heet ‘Single Range’ en combineert een elektromotor van 200 kW (272 pk) op de achteras met een batterij van 51 kWh (49 kWh bruikbaar). Volvo hoopt dat de Single Range tot 344 kilometer ver geraakt. De Single Motor Extended Range koppelt dezelfde elektromotor aan een batterij van 69 kWh (64 kWh) bruikbaar voor een rijbereik van 480 kilometer.
Snelst sprintende Volvo ooit
De topversie krijgt de naam ‘Twin Motor Performance’. Die zet met een sprinttijd naar 100 km/u in 3,6 seconden de snelste acceleratietijd ooit neer in een productie-Volvo, dankzij twee elektromotoren van in totaal 315 kW (428 pk). Ook deze Twin Motor Performance gebruikt de batterij van 69 kWh maar geeft een iets lager rijbereik op van 460 kilometer.
Prijs
Deze gloednieuwe Volvo EX30 gaat pas eind dit jaar in productie, terwijl de eerste exemplaren begin 2024 worden verwacht. Dan komt er ook een iets avontuurlijkere EX30 Cross Country. Bestellen kan wel al vanaf nu. In ons land krijgt de EX30 een startprijs mee van 38.990 euro (Single Motor). De Single Motor Extended Range begint vanaf 44.240 euro, de Twin Motor Performance vanaf 50.490 euro.