Volvo roept het al lang, maar de Zweden willen vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s bouwen. Tot voor kort was dat elektrische gamma beperkt tot de Recharge-versie van de XC40, en tot de coupéversie daarvan, de C40. Maar nu schakelt Volvo een versnelling hoger: de XC90, gaat na zeven jaar op pensioen. Hij sluit een verdienstelijke carrière af: het SUV-vlaggenschip luidde niet alleen Volvo’s huidige en populaire designtaal in, maar zette Volvo finaal op de kaart als premiummerk. Zijn opvolger? Die heet EX90, en gaat als volledig elektrische SUV door het leven.
Minimalisme
Het is dan ook geen verrassing dat deze nieuwe Volvo EX90 zijn elektrische SPA2-platform deelt met de al even nieuwe Polestar 3. De wielbasis is met 2,99 meter dan ook identiek, maar de EX90 is ruimer (5,04 meter lang, 1,96 meter breed en 1,74 meter hoog) en ziet er klassieker en minder gestroomlijnd uit. Zo lijkt de Volvo visueel voort te borduren op de XC90 en doet hij het bijvoorbeeld zonder de geïntegreerde voorspoiler in de motorkap. Toch houdt de Zweed er dankzij subtiele trucjes zoals verzonken deurgrepen een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 op na.
Binnenin is deze nieuwe Volvo EX90 ook ruimer: hij is er bijvoorbeeld desgewenst opnieuw met zeven zitplaatsen. Dan bedraagt het koffervolume 310 liter. Hou je het op vijf zitplaatsen, dan krijg je 655 liter aan bagageruimte. Klap je de hele boel neer, dan krijg je 1.915 liter aan bagageruimte. Onder de kap vooraan is er bovendien een ‘frunk’ van 37 liter. Nog in het interieur leunt de bestuurderspost dan weer nauwer aan bij die van de Polestar 3, en wordt die tot het absolute minimum gestript. Voor je neus krijg je een digitaal display, centraal staat een rechtopstaand touchscreen van 14,5 duim voor klimaatregeling en infotainment. Dat gebruikt net als in de C40 en XC40 een Google-besturingssysteem, en is dus uitermate geconnecteerd met je smartphone. Een Bowers & Wilkins-geluidsinstallatie zorgt eventueel voor de nodige decibels.
Twee versies
De Volvo EX90 schakelt net als de Polestar 3 ook een versnelling hoger op vlak van rijhulp en veiligheid. Ook deze elektrische Zweed krijgt bijvoorbeeld lidartechnologie, en combineert die met de nodige camera’s en sensoren aan de buiten- en binnenkant om de omgeving en het interieur non-stop in de gaten te houden. Alle technologie wordt via een Nvidia-systeem verwerkt en moet bijvoorbeeld het semi-autonome Pilot Assist-systeem van Volvo beter doen werken.
In eerste instantie is deze nieuwe Volvo EX90 verkrijgbaar in twee versies: als Twin Motor en krachtigere Twin Motor Performance. In beide gevallen zorgen twee elektromotoren voor de aandrijving: een op de vooras en een op de achteras. De Twin Motor is in totaal 408 pk (300 kW) en 770 Nm sterk, de Performance drijft het vermogen op tot 517 pk (380 kW) en 910 Nm. De ‘basisversie’ sprint in 5,9 seconden naar 100 km/u, de Performance in 4,9 seconden. In beide gevallen is de topsnelheid zoals steeds bij Volvo begrensd op 180 km/u.
Rijbereik en prijzen
De elektromotoren halen hun voeding uit een batterij van 111 kWh, waarvan je 107 kWh concreet kunt gebruiken. Volvo hoopt dat de Twin Motor op een volle lading 600 kilometer ver geraakt (WLTP), de Performance moet 590 kilometer ver geraken (WLTP). Snelladen kan in ideale omstandigheden aan 250 kW, waardoor je op 30 minuten tijd de batterij tot 80 procent kunt volladen. Op 10 minuten tijd zou je dan ook 180 kilometer rijbereik moeten kunnen bijladen. De Volvo EX90 krijgt trouwens de nodige hardware mee om bidirectioneel te kunnen laden.
De Volvo EX90 parkeert zichzelf iets hoger in de catalogus dan de Polestar 3. Die laatste krijgt een startprijs van 89.900 euro, deze nieuwe EX90 een vanafprijs van 106.300 euro (Twin Motor). De Performance-versie kost je op zijn beurt minstens 111.400 euro. Volvo geeft wel mee dat de standaarduitrusting telkens bijzonder volledig is.