Als je het aan Volvo vraagt, dan ben je hier naar de “nieuwe XC90” aan het kijken. Ongelijk hebben ze niet, want dit is daadwerkelijk de nieuwste… maar in essentie gaat het wel over een facelift van een model dat ondertussen al 10 jaar op de markt is. Waarom Volvo toch nog heil ziet in die “oudere” XC90?
Multi-motoren-aanpak
Elektrische auto’s zitten in de lift, maar die lift is vaak niet groot genoeg om alle werknemers van het bedrijf te dragen. Niet anders bij Volvo. Waardoor het Zweedse merk zijn elektrische plannen wat bijschaaft. Ja, er komen een rist elektrische Volvo’s, maar daarnaast zal je de komende jaren nog Volvo’s met benzinemotor kunnen kopen als milde hybride, hybride of plug-inhybride.
Die multi-motoren-aanpak zien we ook bij merken zoals pakweg BMW. Een strategie die het Duitse merk geen windeieren heeft gelegd. In het geval van de XC90 spreken we daardoor over de B5, B6 en T8. Allemaal gebruiken ze een 2-liter viercilinder turbobenzine. De eerste twee zijn hybrides met respectievelijk 250 en 300 pk, de T8 is een plug-inhybride met om en bij de 400 pk.
Opvallende snuit
Visueel frist Volvo de ondertussen 10 jaar oude XC90 alweer voor de tweede keer op. Daarbij springt meteen de herwerkte snuit op. De motorkap is nieuw, de koplampen scherper met een aangepast Thor-hamer-lichtsignatuur en ook de bumper wordt een stuk sierlijker. De snuit oogt er in één klap een stuk moderner door en de invulling van de grille zorgt voor een speels knipoog.
Ga je voorbij de snuit kijken, dan zijn de vernieuwingen eerder subtiel. Er zijn nieuwe velgdesigns, een nieuwe rode lakkleur en de achterlichten worden ontdaan van hun chromen inserts. Het interieur profiteert dan weer van een nieuw 11.2-duim groot infotainmentscherm en komt nog steeds met plaats voor zeven personen.