Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Nieuwe BMW M5 is 727 pk sterke hyperplug-insedan van 2.4 ton (2024)

De nieuwe generatie BMW M5 belooft er alvast eentje te worden van superlatieven. Zo dweept hij met de proporties van een 7 Reeks, krijgt hij 727 pk onder de kap en weegt hij 2.4 ton.

Ben je net zoals ons ondertussen van een gezegend bouwjaar, dan weet je nog hoe de wereld even stil stond toen BMW in 2005 de vierde generatie M5 lanceerde. Die kreeg een knoert van een V10 onder de kap met meer dan 500 pk. Het summum leek bereikt… dachten we.

De specs

Maak kennis met de BMW M5 van de zevende generatie. Eentje die de volumeknop niet open draait, maar de draaiknop simpelweg van het toestel ramt. Voorin sluimert nog steeds een 4.4-liter V8 maar die krijgt anno 2024 bijstand van een in de automaat verstopte elektromotor die zijn energie tapt uit een accu van 18,6 kWh.

P90557517 highRes the-all-new-bmw-m5-0

De toogcijfers? Meng je de 585 pk van de V8 en de 197 pk van de elektromotor met elkaar, dan kom je op een megalomante 727 pk en 1.000 Nm. Voor de goede orde: in een zakenberline! De sprint naar de honderd? 3,5 tellen. Topsnelheid? 305 km/u als je voor het M Drivers Pack gaat, want standaard voldoet de M5 nog steeds aan de ”gentleman's agreement” van 250 km/u.

P90557395 highRes the-all-new-bmw-m5-0

Heb je nu het idee dat de nieuwe M5 wél meer vermogend is, maar toch trager richting de honderd snelt dan het uitgaande model (die deed het namelijk in 3.2 tellen)? Wel, die plug-inaandrijflijn komt niet zonder geheim. Want de complexe set-up brengt het gewicht richting de 2.4 ton. Da’s om en bij de 500 kg (!) meer dan het uitgaande model. In ruil krijg je dan wel een elektrische range van zo’n 76 kilometer en een CO2-uitstoot van 37 g/km. Daardoor moet je peanuts achterlaten bij vadertje staat om deze krachtpatser in te schrijven!

De looks

Visueel presenteert de nieuwe M5 zich als een échte. Waarmee we willen zeggen dat een M5 nooit de ambitie heeft om in de spotlight te lopen. Daarvoor schakelen ze bij ///M liever broeders M3 en M4 in. Het bumperwerk is sportiever maar niet buitensporig. De achterkant kent de typerende vier einddempers.

P90557402 highRes the-all-new-bmw-m5-0

Uiteraard is de gehele ophanging onder de carrosserie herzien. Net zoals het interieur dat aangescherpt wordt met sportstoelen en stuur. Het beste nieuws houden we trouwens voor het laatst. Want deze generatie M5 komt ook terug als Touring op de markt. Hoezé!

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer