Geen auto werd de voorbije maanden (zelfs jaren) zo gehypet in de Verenigde Staten als de Ford Bronco. Waardoor de verwachtingen torenhoog waren voor de nieuwe generatie die een hiaat van 25 jaar moet afsluiten. En wat blijkt? Op het eerste gezicht heeft Ford een schot in de roos gecreëerd.
Offroadkunde
De nieuwe Bronco doet zijn voorvader namelijk eer aan door zich te profileren als stoere offroader en niet als verhoogde SUV voor de stad. Al zou je dat, puur afgaande op de plaatjes, wel al door moeten hebben. De hoekige proporties, hoge rijhoogte van 30 centimeter en dikke banden schreeuwen offroadkunde uit. Dat je zowat 60% van de carrosserie in een wip kan verwijderen (van deurpanelen tot dak), zet dat imago enkel maar kracht bij.
Er zijn vergrendelbare differentiëlen voor de standaard vierwielaandrijving, je kan door waterpoelen van 85 centimeter diep passeren (geloof ons, dat ís diep!) en er zijn een rits elektronisch systemen die je helpen de meest onbereikbare terreinen te… euhm… bereiken.
Zoals een McLaren Senna
Vanaf de lancering schuift Ford drie versies naar voren. Zo is er een Bronco Sport met een subtieler koetswerk die je kan zien als de instapversie voor mensen die nooit het verharde paadje af gaan. Wel offroad in je bloed? Dan kan je opteren voor een Bronco met 2 dan wel 4 deuren. En dan is er nog een overvloed aan accessoires! Wat dacht je van deurpanelen vooraan met kijkgaten er in à la McLaren Senna? Deze Bronco heeft ze gewoon!
Heeft deze Bronco ook: een potente ophanging. Op motorenvlak is er ook een uitgebreide keuze. Het palet start met een 1.5-liter Ecoboost met 181 pk (258 Nm). Daarboven staat een 2-liter turbobenzine van 245 pk (373 Nm). Een trapje hoger vinden we de 2.3-liter viercilinder turbobenzine vanuit de Mustang. Goed voor 270 pk (420 Nm). Aan de top staat een 2.7-liter V6 benzine met 310 pk (542 Nm) . Een V8? Zowat heel Amerika hoopt er op, al lijkt die kans klein. Temeer omdat de strafste Ford F-150 Raptor het tegenwoordig ook al doet met de V6 vanuit de Ford GT. Een Bronco Raptor? Dat is dan weer een vanzelfsprekendheid.
Je lubberen laarzen al aangetrokken om naar de Ford-dealer te trekken? Sorry, zoals het er nu voor staat komt deze Bronco niet naar Europa. Daar hebben de strenge CO2-regels in de EU zonder twijfel iets mee te maken.