Ford heeft het doek gehaald van de zevende generatie van zijn tijdloos populaire pony car, de Mustang. De uitgaande generatie, alweer voorgesteld in 2014, was een gigantisch succes, dus is het maar logisch dat de nieuwkomer op dat succes voortborduurt. De puristen mogen dus gerust zijn: geen milde of plug-inhybride Mustang, geen elektrische versie of zelfs geen invloeden van de elektrische Mustang Mach-E. De klassieke Mustang blijft in alle opzichten een klassieke Mustang.
Acht of vier
En dat begint in eerste instantie onder de motorkap. Met de ouderwets brullende atmosferische 5.0 V8 bijvoorbeeld, die herwerkt werd voor meer respons en meer vermogen, en die kan worden gekoppeld aan een tientrapsautomaat of een manuele zesbak. Hoeveel vermogen de achtcilinder in de nieuwe Mustang precies krijgt wil Ford nog niet kwijt, maar ga er maar van uit dat het meer dan 460 pk zal zijn, het vermogen van de uitgaande Mustang Mach 1.
Bij ons was hij al een tijdje niet meer verkrijgbaar, maar de fiscaal veel interessantere en zuinigere Ecoboost-viercilinder duikt ook weer op onder de kap. Ook dat blok zegt Ford grondig herwerkt te hebben, zonder verder in detail te treden. Op het einde van zijn carrière bij ons was de 2,3 liter grote viercilinder goed voor 290 pk, dus reken maar dat er hier opnieuw enkele paarden bijkomen. De vierpitter is alleen te combineren met de tientrapsautomaat.
Gemene smoel
Op visueel vlak heeft Ford het lijnenspel van zijn zevende Mustang wat scherper gesteld vergeleken met zijn voorganger. Dat zie je nog het meest aan het design van de nieuwe ledkoplampen en de achterlichten, die hun kenmerkende drie strepen krijgen. Vooral vooraan smoelt de nieuwe Mustang een pak gemener. De algemene lijnen blijven wel overeind, met een lange, gespierde motorkap die overgaat in de voorruit, en nadien uitmondt in een fastback-achtige achterpartij. Goed nieuws voor zonnekloppers: de nieuwe Mustang is er ook meteen als dakloze Convertible.
Binnenin moet het klassieke, dubbelgewelfde dashboard plaats ruimen voor moderniteit. De instrumentencluster is opnieuw digitaal en 12,4 duim groot, maar die vloeit nu naadloos over in een 13,2 duim groot infotainmentscherm dat Fords meest recente SYNC4-systeem bedient. Dat scherm staat iets richting de chauffeur gebogen en bevat voortaan ook de bediening voor de klimaatregeling. Verder zegt Ford ook aan de kwaliteit van de interieurmaterialen gewerkt te hebben, een vaak gehoorde kritiek bij de uitgaande generatie.
Geen vier voor ons
De nieuwe Ford Mustang werd in de Verenigde Staten voorgesteld, maar komt ook onze kant op. Wij krijgen weliswaar alleen de 5,0 liter grote V8, waarvan de rauwe roffel de fiscale pijn moet verzachten. Of de krachtigere en agressiever aangeklede Mustang Dark Horse ook onze kant op komt, is nog niet bekend.