De Honda Prelude is zo’n auto die bij de jongelingen zonder twijfel geen belletje doet rinkelen. Was je in de jaren 80 of 90 echter begeesterd door auto’s, dan ken je zonder twijfel het naamplaatje. Want de Prelude was voor Honda, want de Opel Manta voor Opel was! Goed nieuws, de Prelude komt terug.
Trouw aan het conept
Honda plaagde vorig jaar al met een Prelude Concept. Toen was er vooral veel hoop, maar waren de verwachtingen klein dat Honda deze auto A) in productie zou nemen en B) richting Europa zou sturen. Groot was dan ook de verbazing dat Honda nu doodleuk laat weten het productiemodel in 2026 onze kant op te sturen.
Dat productiemodel zal grotendeels vasthouden aan het design van het concept en belooft nog steeds meer te gaan worden dan een “Civic Coupé”. Net zoals dat CRX en de CR-Z dat destijds eigenlijk ook waren.
S+ Shift?
Die CR-Z hierboven halen we er trouwens niet toevallig bij. Want net zoals de hybridesportwagen uit 2010 wordt de Prelude een hybride. Exacte specs geeft Honda nog niet mee, maar het wordt aangenomen dat hij de 184 pk sterke 2-liter viercilinder krijgt vanuit de Civic en dat ook voorwielaandrijving de norm wordt.
Wel uniek voor de Prelude wordt de “S+ Shift”-transmissie. Die geeft de Prelude “het geluid en gevoel van een snel schakelende automatische versnellingsbak”. Het lijkt er dus op dat ook de Prelude in de basis een CVT-automaat krijgt, maar dat Honda de software zo aanpast dat hij lijkt te werken als een automaat met dubbele koppeling. Benieuwd wat dit in de praktijk zal geven!