Eind vorig jaar hield Mercedes de SL boven de doopvont. De nieuwe generatie werd voornamelijk bij AMG in Affalterbach ontwikkeld, en kreeg van bij de start dus al meteen twee V8-motoren onder de kap: de 476 pk sterke SL 55 en de 585 pk sterke SL 63. Met een startprijs van minstens 167.343 euro kreeg deze Porsche 911 Cabriolet-concurrent ook een stevig prijskaartje mee.
Ultrakrachtige vierpitter
Daar wordt nu wat aan gedaan: met de SL 43 introduceert Mercedes niet alleen een minder dure versie van de SL – al moeten de prijzen nog volgen – maar plant het meteen ook een kleinere motor onder de kap. En dat komt het fiscale aspect dan weer ten goede. Maar schrijf die kleinere motor niet meteen af als een banale ‘instapmotor’: Mercedes-AMG haalde het M139-blok van de rekken, dat je onder meer kent van de A 45 en CLA 45 en hun potentere S-versies.
Formule 1-technologie
In deze Mercedes-AMG SL 43 is die 2.0-viercilinder goed voor 381 pk en 480 Nm. Dankzij de milde hybride ondersteuning met een riemaangedreven starter/generator komt daar tijdelijk nog eens 14 pk bij. Al dat vermogen gaat via een negentrapsversnellingsbak rechtstreeks naar de achterwielen. Geen 4Matic-ondersteuning zoals bij de andere SL-modellen dus. Het blok bevat bovendien Formule 1-technologie, door de turbo elektronisch aan te sturen en sneller te doen opspoelen. Volgens de Duitsers zou de sprint naar 100 km/u amper 4,9 seconden in beslag moeten nemen, en stoomt de SL 43 door tot een topsnelheid van 275 km/u.
Visuele hints
Tot slot krijgt de SL 43 enkele designkenmerken die hem moeten onderscheiden van de SL-modellen met achtcilinder. Zo krijgt het nieuwe instapmodel andere bumpers aangemeten, net als ronde in plaats van hoekige uitlaatpijpen. Standaard staat de Mercedes-AMG SL 43 op 19-duims lichtmetaal, maar er zijn grotere velgmaten en de nodige aerodynamicapakketten om het geheel stoerder te maken. Alleen nog even wachten op de catalogusprijzen dus.