Met korte wielbasis is de nieuwe S-Klasse 5 centimeter langer geworden dan zijn voorganger (nu 5,18 meter). Met lange wielbasis bedraagt het verschil 3 centimeter (nu 5,29 meter). De hoogte neemt met 1 centimeter toe, de wielbasis neemt toe met respectievelijk 7 centimeter (korte wielbasis) en 5 centimeter (lange wielbasis). Visueel leunt de nieuwe S-Klasse aan bij de recentste modellen uit Stuttgart, zoals de gefacelifte E-Klasse en de CLS, met strakke lijnen en toegeknepen lichtblokken.
Comfortrevolutie
Het interieur van de Mercedes S-Klasse is uiteraard waar het om draait. Dat trekt nu meer dan ooit de digitale kaart, met schermen voor de passagiers achteraan, een digitaal instrumentenpaneel met 3D-technologie, een centraal infotainmentsysteem en een head-updisplay. Niet zozeer nieuwigheden, die schermen, maar de functionaliteiten ervan worden wel op een hoger niveau getild.
Zo kan het head-updisplay in augmented reality pijlen op de voorruit projecteren die aangeven in welke straat je moet afslaan als je het navigatiesysteem volgt. Het MBUX-systeem, de virtuele assistent die je aanspreekt met “Hey Mercedes”, herkent nu alle passagiers aan boord en anticipeert op hun bedoelingen. Kijk je als chauffeur bijvoorbeeld over je schouder, dan laat het MBUX-systeem het zonnescherm van de achterruit zakken.
Daarnaast primeren uiteraard het comfort en de veiligheid van alle passagiers. Zo beschikken de voorzetels bijvoorbeeld over negentien motoren en tien massagestanden, en zijn de hoofdsteunen op de achterbank verwarmbaar. De zetels moeten daarnaast lage tonen en trillingen van het Burmester-audiosysteem doorgeven, zodat passagiers muziek en rustgevende geluiden ook kunnen voelen.
Semi-autonoom
Qua rijveiligheid introduceert de S-Klasse bij Mercedes twee features die Audi drie jaar geleden op de A8 aankondigde: er is in de eerste plaats een “Pre-Safe Impulse Side”-systeem, dat het koetswerk van de auto bij een nakende impact van een zijdelingse aanrijding met 8 centimeter optilt, zodat de schok van de impact niet door de deuren wordt opgevangen, maar door de – veel stevigere – structuur van de auto.
Daarnaast moet de S-Klasse vanaf eind volgend jaar autonoom kunnen rijden op niveau 3, zodat je in bepaalde, weloverwogen omstandigheden je aandacht niet meer bij de weg hoeft te houden. Al moet je het stuur op elk moment wel weer over kunnen nemen. Zoals gezegd kwam Audi drie jaar geleden ook al met die feature, maar moest het die in alle stilte weer afvoeren omdat de lokale wetgeving niet volgde.
Tot slot kan de nieuwe Mercedes S-Klasse zichzelf parkeren, zonder dat er iemand aan boord is. Dat kan eenvoudig via je smartphone, al heeft Mercedes een feature klaar waardoor de S-Klasse zich volledig autonoom in een parkeergarage parkeert, als de garage in kwestie daarop voorzien is. Een optioneel meesturende achteras zorgt er bovendien voor dat dit meer dan 5 meter lange slagschip aanmeren voor een stuk minder angstzweet zorgt.
Motoren
Debuteren doet de nieuwe S-Klasse met twee benzine- en twee dieselmotoren. Dat zijn allemaal zescilinders-in-lijn, de benzineversies zijn voorzien van mild hybrid-technologie. Dat zijn de S 450 4Matic (367 pk) en S 500 4Matic (435 pk). De diesels zijn er in de vorm van de S 350 d (met of zonder 4Matic, 286 pk) en S 400 d (330 pk). Later volgt er nog een milde hybride V8 en een plug-inhybride die elektrisch 100 kilometer ver geraakt, belooft Mercedes.