De Nissan Patrol mag in West-Europa dan wel een schets in de zijlijn zijn voor Nissan, in regio’s zoals de Verenigde Arabische Emiraten en Saudi-Arabië is deze potige Nissan bijna net zo begeerlijk als een Porsche bij ons. De absolute alleskunner van Nissan is klaar voor zijn zevende generatie.
Luxesloep
Die opvolger komt geen dag te vroeg, want de vorige generatie was maar liefst 14 (!) jaar in productie. Dat zorgt er natuurlijk voor dat de generatie zeven er in één klap dramatisch moderner uit ziet. Al behoudt hij zijn blokkige proporties. De Patrol pretendeert niet alleen maar een stoere SUV te zijn waarmee je de meest veeleisende woestijnen te baas kan, hij doet het ook!
Compleet haaks op die stoere offroadlooks staat het weelderige interieur. Zou je Europese producten van Nissan niet meteen op hetzelfde schavot zetten als Mercedes of BMW, dan is deze Patrol van een geheel ander kaliber. Er is een overaanbod aan leder, gigantische stoelen, fraaie afwerking en er zijn zeven zitplaatsen (2+2+3).
Adieu V8
Wat de vorige generatie Patrol zo begeerlijk maakte in de emiraten was zijn über betrouwbare atmosferische V8. Die mag na 14 op pensioen. Waardoor de zevende generatie het met “kleinere” V6-motoren zal doen. Neem de term “kleiner” echter met een korreltje zout, want naar Europese begrippen zijn ze nog steeds gigantisch.
Zo is er een 3.5-liter V6 met twee turbo’s die 426 pk naar de vier wielen stuurt. Is dat toch wat té veel voor je? Dan is er ook nog een 3.8-liter V6 zonder turbo’s die beschikt over 316 pk. Hoewel die laatste minder krachtig is, zullen sommige klanten appreciëren dat hij minder technische componenten heeft en dusdanig potentieel betrouwbaarder zal zijn. Of die klanten wakker liggen van het hogere verbruik? We spreken over een commercialisatie in de Verenigde Arabische Emiraten en Saudi-Arabië, dus dat zal best wel mee vallen.