Hij kon uiteraard niet ontbreken: de breakversie van de nieuwe Opel Astra. De Sports Tourer rijdt dus weer het toneel op, en vertrekt net als de vijfdeurs van fundamenten die hij deelt met de Peugeot 308 en diens breakversie, de 308 SW. Deze nieuwe Astra Sports Tourer mag in eigen stal zijn Franse neef dus niet alleen als collega rekenen, maar wellicht meteen ook als grootste concurrent.
Vizor en Pure Panel
De Sports Tourer neemt de stijl van de vijfdeurs over. Dat betekent dat ook de break uitpakt met de twee grootste designtroeven van de Astra. Zo is er de ‘Vizor’, Opel-taal voor het zwarte paneel tussen de koplampen dat je ook bij de Mokka ziet. Binnenin zie je dan weer het ‘Pure Panel’, het digitale instrumentenpaneel dat zowat naadloos overvloeit in het scherm van het infotainmentsysteem. Qua uitrusting en aankleding volgt de Sports Tourer de vijfdeurs. Ook hier duiken dus de ergonomische voorzetels met AGR-keurlabel op, de IntelliLux-matrix-ledkoplampen, enzovoort.
Identieke cijfers
Belangrijker bij de break zijn natuurlijk de afmetingen. De Astra Sports Tourer pakt daarbij weinig verrassend uit met cijfers die identiek zijn aan die van de Peugeot 308. De wielbasis van de break is 2.732 millimeter (57 millimeter meer dan de vijfdeurs), de totale lengte is 4,62 meter en de kofferruimte is 608 liter groot. Met de achterbank in een 40:20:40-verhouding neergeklapt, wordt dat 1.634 liter. De versies met klassieke benzine- en dieselmotoren kunnen worden aangevuld met een verstelbare laadvloer, de plug-inhybrides maken ondanks de plaatsing van de batterij nog steeds 548 tot 1.574 liter vrij.
Motoren
Inderdaad, ook de Astra Sports Tourer krijgt hybrideversies. De ene is 180 pk sterk, de andere 225 pk. De klassieke verbrandingsmotoren zijn de 1.2-driecilinder benzine van 110 en 130 pk, en de 1.5-viercilinder diesel van 130 pk. Midden 2022 wordt de Opel Astra Sports Tourer bij de dealers verwacht.