Denk je bij het zien van deze foto’s “Er is toch weinig verschil met de vorige Range Rover?”, dan geven we je niet helemaal ongelijk. De Britse designers borduurden inderdaad voort op het voorgaande model, maar deze nieuwe generatie – met codenaam L460 – heeft wel degelijk enkele noemenswaardige verschillen.
Nieuw platform
Zo zijn alle lijnen wat strakker getrokken en welvingen afgevlakt, en zijn onder meer de deurgrepen voortaan verzonken. Net als bij de Velar en Evoque. Achteraan krijg je het grootste herkenningspunt: de ledachterlichten zijn ingewerkt in een soort C-vormige zwarte strook, en zie je alleen wanneer ze ingeschakeld zijn. De hele boel is dus een pak gestileerder geworden.
Zoals vandaag wel vaker het geval is, bevindt de grootste wijziging bij deze nieuwe generatie Range Rover zich onderhuids. De nieuwe Range is immers gestoeld op het nieuwe MLA Flex-platform, dat eigenlijk bedoeld was voor de elektrische Jaguar XJ die de Britten uiteindelijk geschrapt hebben. En ‘elektrisch’, dat betekent dat ook deze nieuwe Range Rover voorzien is op elektrisch rijden.
Wel al mild en plug-in
Maar op die elektrische versie is het nog wachten tot 2024. Volgend jaar komen er wel al twee stekkerhybrides: de P440e en P510e. Die hebben een batterij van 38,2 kWh, een elektromotor van 143 pk (105 kW) en een Ingenium-zes-in-lijn benzinemotor. Land Rover hoopt op een elektrisch rijbereik van 100 kilometer en een CO2-uitstoot van minder dan 30 gram per kilometer.
Voorlopig debuteert de nieuwe Range Rover met milde hybride zes- en achtcilinders, zowel op benzine als op diesel. Zo zijn er de milde hybride P360, P400 en P530 aan benzinekant. De eerste twee gebruiken een 3.0 zes-in-lijn, de topversie leent zijn 4.4 V8 van bij BMW. Aan dieselkant zijn er de D250, D300 en D350 met of zonder milde hybride ondersteuning. Telkens wordt dezelfde 3.0 zes-in-lijn als basis gebruikt.
Tot zeven plaatsen
Het nieuwe platform zorgt voor een iets langere wielbasis dan voordien. Met 3 meter is die zo’n 7 centimeter langer, terwijl er opnieuw een versie met lange wielbasis komt. Dan heeft de Range Rover 3,20 meter tussen beide wielassen. Afhankelijk van de versie en uitvoering is de Range er met vier, vijf of zelfs zeven zitplaatsen. Om alles wat wendbaar en comfortabel te houden, voorzien de Britten vierwielsturing, met een achteras die tot 7 graden mee- of tegenstuurt, actieve antirolstangen om het koetswerk onder controle te houden, en luchtvering. Het Terrain Response 2-systeem stuurt ook nu weer de vierwielaandrijving aan.
En de luxe-SUV bij uitstek kan natuurlijk niet zonder, welja: luxe. De nieuwe Range Rover beschikt onder meer over een noise-cancelling-functie met speakers in de hoofdsteunen, een nieuw filtersysteem voor de verluchting in het interieur, een duurzamere wolmix als alternatief voor leder, elektrisch bedienbare deuren, en eventueel een Executive Class-achtercompartiment met vaste middenconsole en elektrisch uitklapbare tafeltjes. De nieuwe Range Rover heeft een vertrekprijs van 123.800 euro, voor de versie met lange wielbasis betaal je minstens 134.600 euro.