Het zijn hoogdagen in busjesland. Want niet enkel duiken er een hoop (nieuwe) Chinese merken op die bestelbusjes aan de man willen brengen, ook Kia en Volvo komen binnenkort met hun eigen reeks bedrijfswagens. Volvo richtte daarvoor zelfs dochterbedrijf Flexis op samen met Renault om platform en technologie te ontwikkelen. Renault toont nu de vrucht van dat harde labeur.
3X E-TECH
Het resultaat is niet één nieuw bestelbusje, maar wel drie exemplaren. Stuk voor stuk met de E-Tech-badge achterop, waardoor duidelijk is dat Renault mikt op een nabije toekomst waarbij je lokale pakjesbezorger elektrisch tot aan je deur zoeft.
De meest bekende wordt waarschijnlijk de Trafic E-Tech. Sinds de jaren 80 is de Trafic hét busje van Renault voor de lokale zelfstandige of technieker. De nieuwe vierde generatie Trafic komt een stuk meer futuristisch voor de dag, al belooft Renault dat het gebruiksgemak aanwezig blijft. Te beginnen met de hoogte van 1,9 meter bijvoorbeeld, waardoor hij ook welkom is in parkeergarages.
Goelette?
Naast de Trafic E-Tech stelt Renault ook de Goelette E-Tech en Estafette E-Tech voor. De Goelette mag je zien als een Trafic chassis-cabine. Tot aan de B-stijl zijn Trafic en Goelette identiek, daarachter krijg je bij de Goelette meer keuze qua constructies. Denk aan een kiepbak, koelbox of verhuislift.
De Estafette E-Tech is de meest opvallende verschijning van het drietal. Hij is opvallend smal en hoog, dat merk je ook aan de cijfers. Zo meet hij 5,27 m in de lengte, 1,92 m in de breedte en 2,6 meter in de hoogte. Volgens Renault kan een persoon tot 1,9 meter zonder te bukken van cabine naar de laadruimte stappen. Geef toe, dit drietal in het straatbeeld gaat de nodige hoofden doen draaien wanneer ze in 2026 op de markt komen. Tegen dan krijgen we ook meer technische kenmerken én de prijzen.