De Skoda Fabia is de laatste in het viertal B-segmenters van de Volkswagen-groep dat overschakelt op het MQB-A0-platform. Eerder gingen de VW Polo, Audi A1 en Seat Ibiza hem voor. Voor de compacte Tsjech betekent dat goed nieuws: hij is voortaan 4,11 meter lang, heeft een wielbasis van 2,56 meter en een koffer van 380 liter. Daarmee wordt hij meteen ook de grootste van het viertal.
Visueel sluit deze nieuwe Fabia netjes aan bij andere recente Skoda-producten zoals de Scala en Octavia. Het radiatorrooster is breed, de koplampen zijn spits en kunnen net als de achterlichten optioneel volledig van led-technologie worden voorzien. Skoda zegt ook aan de luchtweerstand gewerkt te hebben: met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28 is deze nieuwe Fabia een van de beste presteerders in zijn segment.
Digitaler dan ooit
Ook binnenin ziet de Fabia er helemaal anders uit. Het horizontaal uitgestrekte dashboard krijgt een tabletvormig infotainmentscherm van maximum 9,2 duim, en voor het eerst duikt er ook een digitaal instrumentenpaneel op in de optielijst. Dat is maximaal 10,25 duim groot.
De klimaatregeling bedien je nog op de makkelijke manier: met aparte knoppen. Voor het eerst kun je in de optielijst ook kiezen voor een verwarmbaar stuur. De connectiviteit is verzekerd via draadloze Apple CarPlay en Android Auto, een inductielader voor smartphones en tot wel vijf USB C-aansluitingen.
(Nog) niet elektrisch
Het motoraanbod bestaat uit vijf benzinemotoren. De diesel is intussen verdwenen, op hybrides of volledig elektrische versies blijft het voorlopig nog wachten. De atmosferische 1.0 MPI-driecilinder is de basismotor. Hij is er met 65 en 80 pk, telkens gekoppeld aan een manuele vijfbak. Daarnaast is er de 1.0 TSI met 95 en 110 pk. Die eerste heeft eveneens een manuele vijfbak, de tweede is gekoppeld aan een manuele zesbak of een DSG7-versnellingsbak met dubbele koppeling. De topmotor is de 1.5 TSI van 150 pk, die alleen met diezelfde DSG7-versnellingsbak te krijgen is.
De upgrade naar het MQB A0-platform zorgt tot slot voor een stevige update van de rijhulp. Zo duikt er voor het eerst een Travel Assist op, een combinatie van rijstrookhulp en adaptieve snelheidsregelaar. Ook een parkeerassistent is nieuw, net als voetganger- en fietserherkenning voor de noodremhulp.