De compacte Skoda Fabia is aan zijn vierde generatie toe, en switcht net als de andere B-segmenters uit de Volkswagen-groep naar een ander platform. De Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Audi A1 gebruiken intussen al een tijdje het MQB A0-platform, de Fabia schakelt daar nu op over. Dat is in de eerste plaats goed nieuws voor de afmetingen, want met 4,11 meter en een koffer van 380 liter wordt de Tsjech de grootste B-segmenter binnen de Volkswagen-groep.
De uitgaande Fabia liet de dieselmotor al voor wat hij was, de nieuwe doet het voorlopig ook alleen met benzinemotoren: twee atmosferische MPI’s en drie TSI’s. Die eerste twee zijn een 1.0 MPI van 65 en 80 pk, de andere drie een 1.0 TSI van 95 en 110 pk en een 1.5 TSI van 150 pk. Schakelen doe je met een manuele vijfbak (1.0 MPI en 1.0 TSI 95), een manuele zesbak (1.0 TSI 110) of een DSG7-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten (1.0 TSI 110 en 1.5 TSI).
Het nieuwe platform laat modernere rijhulp toe: de Tsjechen spreken over adaptieve cruisecontrol met actieve rijstrookhulp, verkeersbordherkenning, verbeterde dodehoekhulp en verbeterde parkeerhulp. Ook het aantal “Simply Clever”-gadgets werd gevoelig uitgebreid, met onder meer opbergvakjes voor smartphones in de rugleuning van de voorzetels, een opbergvak voor jassen onder het bagageafdekscherm, en een USB-C-aansluiting in de achteruitkijkspiegels om bijvoorbeeld een dashcam aan te sluiten.