De Subaru BRZ werd samen met de Toyota GT86 ontwikkeld en verscheen voor het eerst in 2012. Het recept was klassiek: een atmosferische (boxer)motor voorin, een manuele versnellingsbak en achterwielaandrijving. Het resultaat was een bescheiden succes, dat smaakte naar meer.
Gek, want Subaru bouwt vandaag eerder SUV’s en klassieke auto’s, waardoor de BRZ een buitenbeentje is. Toyota heeft met de komst van de Supra een andere achterwielaangedreven coupé in de aanbieding, die het weliswaar met turbomotoren doet, maar die wel een antwoord biedt op de vraag van sommige klanten naar meer vermogen dan de GT86.
Opvolger klaar
Toch zien beide merken nog steeds brood in een opvolger. Meer zelfs: bij Subaru staat die al klaar in de coulissen: de tweede generatie BRZ debuteert op 18 november, en zal opnieuw een boxermotor combineren met een manuele bak en achterwielaandrijving. Toyota plant dan weer een minieme naamsverandering: om in het GR-gamma bij de Supra en Yaris te passen, zal de opvolger voortaan GR 86 heten.
Maar Subaru laat nu weten dat die nieuwe BRZ niet meer naar Europa komt. Daarmee volgt de Japanse constructeur het voorbeeld van Nissan, dat onlangs een knappe 400Z voorstelde maar er door de strenge Europese CO2-regels geen business case meer in zag om hem op het Oude Continent te verkopen. Toyota is gelukkig wel nog van plan om zijn GR 86 naar Europa te brengen. BRZ-fans weten dus waar naartoe...