Het Japanse Subaru mag in Europa dan wel een strijd in de marge voeren, in andere delen van de wereld is het merk ontiegelijk populair. Dat zie je ook als je er de verkopen van de Forester bij neemt. Al 5 miljoen exemplaren wist het merk wereldwijd te verkopen. “Amper” 369.000 stuks daarvan vonden hun weg naar Europa. We zijn dus geen hoofdmarkt voor het merk, waardoor we even langer moesten wachten op de nieuwe Forester.
Functie boven vorm
Nu is hij er echter, die nieuwe generatie Subaru Forester. De potige SUV blijft daarbij nét zo eigenzinnig als voordien, maar dan wel met een aangescherpte styling. Het is te zeggen: Subaru plaatst functie boven vorm, dus de Forster blijft lekker hoekig en simpel.
Dat wil niet zeggen dat het interieur agrarisch is, want daar vallen de grootste verschillen te rapen met zijn voorganger. Het dashboard krijgt een 11.6-duim rechtopstaand scherm en ziet er een stuk meer upmarket uit. Wie Forester zegt, zegt natuurlijk ook ruimte en daar wil deze laatste generatie niet teleurstellen. Met een koffer van 508 liter die kan groeien tot 1.720 liter heb je gigantisch veel stouwruimte voor al je kampeeravonturen.
Eigenzinnig
Laat dat ook zijn waar Subaru op mikt: klanten die niet vies zijn van een stukje avontuur weg van het onverhard. Zo komt de Forester énkel met permanente vierwielaandrijving en een 2-liter viercilinder boxermotor met 136 pk. Die krijgt dan wel de term e-Boxer, in essentie gaat het over een milde hybride die het verbruik met enkele procentpunten kan temperen.
Combineer dat met een CVT-automaat en de sprinttijd van 12,2 seconden maakt duidelijk dat dit geen stoplichtkanon is. De bodemvrijheid van 22 cm en het sleepvermogen van net geen 1.9 ton zorgen ervoor dat het een écht werkbeest is. Niet voor iedereen, maar Subaru-rijders zijn er gek van!