Automerken hebben al langer de liefde voor schaalvoordelen teruggevonden. De verschillen tussen de Amerikaanse en Europese markt worden dus steeds kleiner. Toch gebeurt het nog dat ze in de VS nog vóór ons een nieuw model krijgen, vooral wanneer dat model daar populairder is dan hier. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de nieuwe Subaru Outback, die eindelijk naar ons komt.
Zelfde recept
De nieuwe generatie van de Outback werd in 2019 al onthuld. Hij gaat voort op het elan van zijn voorganger: een verhoogde break met SUV-ambities. Aan de vorm verandert er weinig, maar het design evolueert wel met led-lichten, een nieuw zeshoekig radiatorrooster en bredere voorvleugels. Zoals het een crossover betaamt, krijgen die nog steeds een beschermrand in plastic. Onderhuids schakelen de Japanners over op het nieuwe SGP-platform (Subaru Global Platform), waardoor deze nieuwe generatie zijn koetswerkstijfheid met 70 procent ziet toenemen en dus veiliger is. Op dat vlak voorziet Subaru zijn verhoogde break van de laatste nieuwe actieve veiligheid, die nog steeds gebaseerd is op het “EyeSight”-systeem met twee camera’s. Het nieuwe platform doet de Outback ook groeien: achteraan biedt hij meer plaats, in de koffer is er 10 liter extra ruimte (522 liter in totaal).
Geen hybride
Het ruimere interieur biedt ook plaats aan een gloednieuw dashboard. Dat is voorzien van een verticaal touchscreen van 11,6 duim dat het meest recente Subaru-infotainmentsysteem bedient. Het omvat uiteraard Apple CarPlay en Android Auto.
Het interieur is dan wel helemaal mee met de tijd, de motoren zijn blijven hangen in de 20ste eeuw. De Outback krijgt immers nog steeds een atmosferische 2.5-viercilinder boxermotor. In tegenstelling tot zijn stalgenoten beschikt deze motor niet over hybride ondersteuning. Hij is 169 pk sterk en wordt zoals steeds bij Subaru gekoppeld aan een CVT-versnellingsbak en vierwielaandrijving. De nieuwe Subaru Outback is vanaf 24 april bij ons verkrijgbaar, en dat vanaf 39.995 euro.