Wie bij Suzuki aan compacte 4x4’s en SUV’s denkt, ziet in de eerste plaats wellicht de Jimny en Vitara voor zich. Toch hebben de Japanners al zo’n vijftien jaar de S-Cross in hun gamma, die in zijn eerste generatie nog als SX4 door het leven ging, en die eveneens beschikbaar is met vierwielaandrijving. Vandaag is de crossover toe aan zijn derde generatie.
Familiebanden
Bij de generatiewissel valt meteen op dat Suzuki de S-Cross een pak stoerder heeft gemaakt. In tegenstelling tot de Across heeft deze derde generatie S-Cross geen gemeenschappelijke basis met Toyota. Het rechtopstaand radiatorrooster vertoont wel familiebanden met de Across, en illustreert dat de S-Cross voortaan als een volwaardige SUV wil worden gezien. De 4,30 meter lange Suzuki kiest ook voor hoekigere wielkasten en een bodemvrijheid van 17,5 centimeter.
Binnenin kiest de S-Cross voor een voorzichtige stijlevolutie. Het dashboard oogt dus naar goeie Suzuki-gewoonte traditioneel, met klassieke tellers en bediening. Centraal staat wel een nieuw infotainmenttouchscreen van 9 duim, dat ook Apple CarPlay en Android Auto herbergt. De rijhulp is up-to-date, met een 360-gradencamera, adaptieve cruise control, rijstrookhulp, dodehoekhulp enzovoort. De vijfzitter beschikt over 430 liter aan kofferruimte, maar die is uitbreidbaar tot 1.230 liter.
Milde hybride
Onder de motorkap installeert Suzuki maar één motor: de milde hybride 1.4 Boosterjet viercilinder turbobenzine. Die ken je onder meer uit de Swift Sport en is 129 pk en 235 Nm sterk. Hij drijft de voorwielen aan – tenzij je voor de Allgrip-vierwielaandrijving kiest – en schakelt via een manuele zesbak of zestrapsautomaat. Als voorwielaandrijver met manuele bak haalt hij 100 km/u na 9,5 seconden en een topsnelheid van 195 km/u.