Hoewel de Golf GTI al decennialang meerdere moet herkennen aan de Golf R, wordt het verschil steeds kleiner. Afijn, de GTI drijft nog steeds enkel de voorwielen aan - in tegenstelling tot vierwielaandrijving voor de Golf R -, maar de opgefriste Golf GTI Clubsport zoekt duidelijk de grenzen op.
300 pk? Da’s voldoende!
Want hadden de eerste iteraties van de Golf R bijlange geen 300 pk, dan mag de opgefriste voorwielaangedreven Golf GTI Clubsport dat wel pompen uit zijn opgefokte 2-liter viercilinder turbobenzine. Daarmee moet hij nog steeds enkele paarden vijl laten op de huidige Golf R, maar wees eerlijk; 300 pk op de vooras, da’s meer dan voldoende.
Niet enkel dat vermogen is indrukwekkend, ook het koppel van 400 Nm. Daardoor weet de Golf GTI Clubsport in 5,6 seconden al de honderd aan te tikken. Zelf roeren in de versnellingen mag niet meer, de GTI Clubsport komt steevast met 7-trapsautomaat die piekt aan een top van 267 km/u. Althans, als je de begrenzer er laat afhalen bij Volkswagen.
Alfa styling?
Ben je wat thuis in GTI-land, dan roep je nu waarschijnlijk dat het pre-facelift-model van de Clubsport ook al die performance onder de kap had zitten. Inderdaad. Het gaat hier feitelijk vooral over aangepaste styling. Zo krijgt de Golf GTI Clubsport meer onderscheidend bumperwerk waarbij vooral de achterzijde leentje buur ging spelen bij de Golf R. Ook de twee einddempers zien er fors uit, net zoals de stevige spoiler bovenop de kofferklep. Nieuwe 18-duims velgen maken het plaatje af en lijken zo geplukt van het schap bij Alfa Romeo. Niet dat je ons hoort klagen.
Binnenin blijft de Golf GTI Clubsport een symbiose tussen comfort en sportiviteit. Er is de bekende schermenpraal van de Golf, maar dan extra geaccentueerd met rode details rondom het interieur. Sportstoelen bieden betere ondersteuning, terwijl een sportstuurtje duidelijk moet maken dat je niet met je vaders Golf onderweg bent.