De Volkswagen Golf is intussen aan zijn achtste generatie toe, maar voor de Golf R gaat het nog maar om nummer vijf. Het is meteen ook de krachtigste Golf die Volkswagen tot nu toe bouwde, en dus het model dat de hoogste plaats inneemt op het podium met de Golf GTI en GTI Clubsport. Onder de motorkap huist trouwens dezelfde motor als de GTI en GTI Clbusport, en dat is een evolutie van de motor die Volkswagen ook in zijn vorige generaties van de GTI en R gebruikte. Intern heet die EA888, en in deze nieuwe Golf R is hij goed voor 320 pk en 420 Nm. Dat vermogen gaat standaard via een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten naar de vier wielen.
Op die manier haalt de nieuwe Golf R 100 km/u vanuit stilstand in 4,7 seconden, terwijl de topsnelheid wordt begrensd op 250 km/u. Tenzij je voor het optionele R-Performance-pakket kiest, dat die topsnelheid op 270 km/u legt. Heb je dat pakket inderdaad aangestipt, dan krijg je er nog twee rijmodi bij, bovenop Comfort, Sport, Race en Individual. Die twee modi heten Special en Drift. De eerste scherpt alle rijparameters aan naar de settings waarmee de Golf R zijn eigen rondetijd op de Nürburgring 17 seconden scherper heeft gesteld. De tweede rijmodus verdeelt het koppel niet alleen tussen de voor- en achterwielen, maar ook tussen beide achterwielen afzonderlijk. Op die manier kun je net als in de Mercedes-AMG A 45 S drifts neerzetten.
R is het codewoord
Verder springt deze Golf R in het oog door zijn specifieke R-aankleding, met agressiever bumper- en spoilerwerk, zwarte accenten en de nodige R-logo's. Standaard zet Volkswagen deze Golf 20 millimeter dichter tegen het asfalt, en monteert het 18-duimsvelgen. 19-duimers zijn optioneel. Achteraan zien we traditiegetrouw een dubbele uitlaat aan weerszijden, al kun je hier op termijn ook voor een exemplaar van Akrapovic kiezen. Binnenin krijg je specifieke sportzetels, de nodige blauwe accenten en R-logo's, en een specifiek R-knop op het stuur.