Drukke tijden in het B-segment bij de Volkswagen-groep. De nieuwe generatie van de Skoda Fabia maakt zich op voort zijn debuut, terwijl in Spanje de Seat Ibiza en Arona net terug zijn van de plastisch chirurg. Ook de Volkswagen Polo heeft na een carrière van ruim drie jaar een make-over ondergaan.
Die springt meteen in het oog door zijn gewijzigde voor- en achterkant. Vooraan verbindt een ledstrook de koplampen met elkaar, net als bij de Golf, de gefacelifte Arteon en de ID-modellen. Optioneel kunnen die koplampen, die voortaan standaard ledkoplampen zijn, worden voorzien van matrix-technologie. Achteraan lopen de koplampen voortaan over in de kofferklep, en spelt de Polo zijn naam voluit, net als de Golf en de Passat.
Extra rijhulp
Binnenin krijgt de Polo voortaan standaard een digitaal instrumentenpaneel. Het stuur werd hertekend - en volgt daarmee het voorbeeld van de Golf – het infotainmentsysteem geüpdatet, en de automatische klimaatregeling kan voortaan via het touchscreen worden bediend. In de rijhulp kun je voortaan kiezen voor een Travel Assist, die rijstrookhulp met een adaptieve cruise control combineert. Op motorvlak houdt de Polo het voorlopig bij een atmosferische 1.0-driecilinder van 80 pk, een drukgevoede driecilinder van 95 en 110 pk, en een 1.0 TGI op aardgas van 90 pk. Of de krachtige 1.5 TSI van 150 pk terugkeert, is nog niet bekend.
Tot slot schudt Volkswagen met de uitvoeringen. Trendline, Comfortline en Highline maken voortaan plaats voor de basisuitvoering Polo, de gulden middenweg Life, en de topuitvoeringen Style en R-Line. Volkswagen vermeldt ook nog een GTI, al is het nog niet duidelijk of dat opnieuw een hot hatch wordt, of een extra sportieve aankleding.