Sinds de komst van Tesla willen heel wat startups en zelfs gevestigde constructeurs het elektrische spel meespelen. De Chinese constructeur NIO is gespecialiseerd in krachtige EV’s sinds 2014 en heeft een nieuw vlaggenschip klaar: de ET7.
1.000 kilometer rijbereik
Onder het relatief eenvoudige berlinesilhouet met aflopende daklijn zitten heel wat technologische evoluties. De twee elektromotoren van 180 kW (vooraan) en 300 kW (achteraan) zijn in totaal goed voor 480 kW (650 pk) en 850 Nm. Dat is voldoende om de 5 meter lange berline in 3,9 seconden naar 100 km/u te jagen.
Nog indrukwekkender is de batterijcapaciteit. Deze ET7 kan worden voorzien van drie verschillende batterijgroottes: 70 kWh voor de instapversie, 100 kWh voor de middelste versie en 150 kWh voor de krachtigste. Volgens de (bijzonder ambitieuze) Chinese NEDC-cyclus ligt het rijbereik daardoor op respectievelijk 500, 700 en 1.000 kilometer.
Zelfrijdend?
Volgens de constructeur is deze ET7 de eerste elektrische zelfrijdende berline. Door de NAD-technologie (NIO Autonomous Driving) met elf HR-camera's, vijf radars, twaalf ultrasone sensoren, twee plaatsbepalingssystemen en een lidar, kan deze EV zich in verschillende situaties autonoom bewegen: op de snelweg, in de stad of op een parking.
NIO zegt dat het binnenkort naar Europa komt, maar vertelt er niet bij of het deze ET7 (die in Cina omgerekend zo’n 57.000 euro kost) mee zal brengen.