Nissan is één van de voortrekkers van het elektrisch segment met de Leaf. Die hatchback krijgt nu gezelschap van een compleet elektrische crossover. Een Qashqai EV zeg maar. Al luistert ‘ie naar de naam Ariya, rijdt hij op compleet nieuwe fundamenten en kan hij zo wedijveren met gerief zoals de Audi e-tron.
Nieuwe designrichting
Laten we alvast beginnen met de styling. Belangrijk, in dit geval, want de Ariya toont Nissans nieuwe designrichting voor de toekomst. Met zwierige lijnen en een nieuw familiegezicht dat eveneens is gezegend met een opgefrist logo. Een logo dat trouwens bestaat uit 20 leds. Jep, een lichtgevend signatuur dus.
Achteraan duikt de daklijn van de Ariya fors naar beneden. Goed voor de stroomlijn, iets minder goed voor de koffer. Al is elke gewonnen kilometer van ontiegelijk belang natuurlijk. Verder merken we achteraan een donkere lichtstreep op én twee “haaienvinnen” op het dak. Geen idee waarom de Ariya twee antennes krijgt, al zal daar wel een technische reden achter zitten.
Oase van vernieuwing
De buitenkant krijgt alvast wat trekjes van gerief zoals de Mercedes EQC en moderne Range Rovers. Het is echter binnenin dat Nissan duidelijk maakt dat we ons klaar moeten maken voor een nieuw hoofdstuk bij het bedrijf. Het dashboard siert door haar eenvoud en twee schermen volgen de trend van vandaag. Ook de zwevende middentunnel lijkt een oase van ruimte te creëren in deze Ariya. Nissan zegt dan ook dat de ingenieurs door het nagelnieuwe chassis dat samen met Renault werd ontwikkeld de kans kregen om het interieur compleet anders in te richten.
Daarenboven pakt deze Ariya uit met de meest vooruitstrevende autonome technologieën via Nissans gekende ProPilot. Jep, Nissan meent het serieus met deze Ariya. Je mag dit dan zonder twijfel ook zien als het nieuwe vlaggenschip van het Japanse merk.
Tot 500 km!
Al willen jullie vooral weten hoe ver je met deze Ariya geraakt op één acculading natuurlijk! Nissan spreekt over maximaal 500 kilometer (WLTP). Al moet dat cijfer nog worden bevestigd. Belangrijker om weten is het feit dat Nissan van bij de start 5 varianten naar voren schuift die zich laten baseren op 2 batterijdimensies.
Zo is er een accu van 65 kWh (63 bruikbaar) en 90 kWh (87 bruikbaar). Die accu’s kan je linken aan een elektromotor op de vooras of aan twee elektromotor (één op elke as). De basis-Ariya, de Ariya 2WD 63 kWh, gebruikt een elektromotor van 215 pk en 300 Nm en geraakt tot 360 kilometer ver. Rust je die 2WD uit met de accu van 87 kWh, dan krijg je 240 pk (300 Nm én een potentiele range van 500 kilometer.
e-4ORCE
De uitvoeringen met een extra motor op de achteras worden “e-4ORCE” gedoopt. Daar schuift Nissan drie versies naar voren. De versie met 63 kWh beschikt over 275 pk, 560 Nm koppel en een range van 340 kilometer. De uitvoering met 87 kWh krijgt 300 pk (600 Nm) ter beschikking en ziet de range stijgen naar 460 kilometer. Tesla-gewijs komt er van die laatste variant ook nog een Performance-uitvoering. Die beschikt over maar liefst 390 pk, pronkt met een tijd naar de honderd van 5.1 seconden en geraakt maximaal 400 kilometer ver.
Tijd om te laden? Dan laat Nissan met trots weten dat de accu – eindelijk – vloeistofgekoeld is. De 63 kWh-versies worden geleverd met een 7.4 kW-lader, de 87 kWh-varianten krijgen een 22 kW 3-faselader. Beide varianten kan je ook snelladen tot maximaal 130 kW. De prijs tenslotte? Die is er momenteel nog niet. Al zijn we uitermate benieuwd.