Zijn auto’s vaak na acht jaar pensioengerechtigd, dan blijft de GT-R van Nissan na 14 jaar fier verderzingen. Niet verrassend natuurlijk, want de auto die bij zijn lancering alle supercars in hun onderbroek zette, is vandaag nog steeds een monster op het circuit. Het einde lijkt echter stilaan in zicht. Waardoor Nissan gestart is met de eerste afscheidsronde: de GT-R T-Spec is geboren!
Touring Spec
Hoewel Nissan eerder al V-Spec en M-Spec gebruikte voor de GT-R’s doorheen de jaren is T-Spec een volstrekt nieuwe naam. Hoewel niet exact gezegd, staat de afkorting waarschijnlijk voor Touring Specification. Een naam die de lading dekt. Want de T-Spec koppelt componenten van de Nismo en Track Edition aan een comfortabele ophanging.
Het gaat dan over de bredere wielkasten vooraan, koolstofvezel spoiler achteraan en koolstofkeramische remmen die verstopt zitten achter heerlijke gouden Rays-velgen. Van de Nismo neemt deze T-Spec ook de luchtgeleiding richting de remmen over. Een subtiel verschil maar wel eentje met een groot prestatievoordeel. De ophanging neemt de T-Spec over van de reguliere GT-R.
Mythische kleur
Visueel brengt de T-Spec een eerbetoon aan de Skyline GT-R’s van weleer. Zo kan je de tot 100 stuks gelimiteerde editie verkrijgen in twee kleurtjes: Millennium Jade of Midnight Purple. Fans van het merk herkennen die kleuren natuurlijk meteen. Zo was het groene Millennium Jade voorbehouden voor de extreem zeldzame R34 Skyline GT-R V-Spec II Nür-editie. Midnight Purple is dan weer een veelgezochte kleur op de R34 V-Spec.
Wie gehoopt had op een vermogensboots voor de supercarkiller is er aan voor de moeite. Sinds de lancering van de facelift in 2016 levert de twinturbo 3.8-liter V6 een vermogen van 570 pk en 637 Nm koppel. Hoewel er lang sprake was van een finale editie met dik 700 pk onder de kap lijken strengere emissieregels wel eens roet in het eten te kunnen gooien.