De Nissan Juke is een apart model – dat kunnen we wel zeggen. Zijn design plaatst zich diep in de love it or hate it-categorie en ook op motorisch vlak was de crossover te nemen of te laten zoals hij was. Zo stond de auto sinds zijn lancering met maar één motorisatie in de catalogus, een 1.0-liter driecilinder op benzine met 114 pk. De Juke-koper krijgt er binnenkort echter een optie bij, want dan kan je de Nissan bestellen als zelfopladende hybride.
Stekkerloos
Bij die Juke Hybrid monteren de Japanners in de plaats van het gewoonlijke driecilindertje een 1.6-litermotor met vier cilinders in het vooronder, die wordt bijgestaan door een elektromotor. De benzinemotor op zich goed is voor 94 pk en de elektromotor voor 49 pk, al mogen we die cijfers vermoedelijk niet gewoon bij elkaar optellen. Daarnaast monteert Nissan een accu van 1,2 kWh onder de koffervloer, die zijn stroom haalt uit gerecupereerde rem- en rolenergie en de auto dan kortstondig elektrisch kan aandrijven aan snelheden tot 55 km/u. Daardoor zou de Juke Hybrid gemiddeld 20% zuiniger zijn dan een exemplaar met de 1.0-litermotor, en zou het verbruik volgens de constructeur op 5,2 l/100 km liggen.
Extra vermogen
Voorlopig hebben we nog het raden naar het totale vermogen en de prestaties van de Juke Hybrid, want Nissan geeft dus enkel de specifieke vermogens van de verbrandingsmotor en de elektromotor afzonderlijk vrij. Wanneer we die cijfertjes bekijken valt er echter wel iets op, en dat is dat die precies overeenkomen met de specificaties van de Captur E-Tech Hybrid van concerngenoot Renault. De verwachting is dus dat de Nissan dezelfde aandrijflijn krijgt als die Captur, wat hem een totaal vermogen van 143 pk zou geven. Aanzienlijk meer dus dan de 114 pk die een Juke met 1.0-litertje kan bieden.