De Nissan Leaf was een van dé trendsetters in EV-land maar zijn naam zal in alle stilte van de boom der autoland dwarrelen. Zo zal de Leaf binnenkort van de markt verdwijnen en zal hij de laatste maanden enkel nog te bestellen zijn met de instap-accu van 39 kWh.
Specs van gisteren
Zonder twijfel ligt de focus op grote broer Ariya aan de basis van die keuze. Want hoewel je de Leaf tot voor kort nog kon krijgen als Leaf e+ met accu van 59 kWh, vliegt elke beschikbaar stukje batterij zonder pardon richting de Ariya. Waardoor je nu enkel nog een Leaf op de kop kan tikken met de accu van 39 kWh.
Die batterij koppelt het Japanse merk aan een elektromotor op de vooras van 150 pk. Goed voor een maximale range van 270 kilometer. Opladen kan dan weer aan een tergend trage 3,6 kW AC (of net wat minder tergend trage 6,6 kW AC) en 46 KW DC via de uit roulatie gaande ChadeMo-laadstekker. Het moge duidelijk zijn dat de huidige Leaf onderhuids zijn tijd heeft gezien.
Opvolger in de maak?
Het goede nieuws? Nissan is uiteraard bezig met een opvolger van de Leaf. Dat zal eerder een crossover worden in de stijl van de Chill Out Concept die het eerder liet zien. Het slechte nieuws? Eigenlijk heeft Nissan nog geen datum geplakt op de lancering van die opvolger. Kom Nissan, hup aan het werk!