De Nissan X-Trail is aan zijn vierde generatie toe. Dat is eigenlijk al even het geval, want op andere markten – zoals thuisland Japan – werd hij eerder al voorgesteld. Nu maakt de meest recente generatie van Nissans grootste SUV ook de oversteek naar het Oude Continent, om daar boven de elektrische Ariya en de populaire Qashqai zijn rechtmatige plaats in te nemen.
Scherper en stoerder
Voor de basis vertrekt Nissan van het CMF-C-platform, dat het leent van de Alliance Renault-Nissan-Mitsubishi, en dat daar in allerlei vormen dienstdoet in onder meer de Renault Kangoo en de Nissan Qashqai. In het geval van de X-Trail gaat het om een doorontwikkeling van de basis van zijn voorganger. De ingenieurs zochten naar gewichtsbesparing en meer stijfheid met nieuwe composietmaterialen en lastechnieken, en verbeterden de ophanging en stuurinrichting voor meer rijcomfort en rijplezier.
Visueel ruilt de vierde generatie X-Trail de typisch Aziatische en wat ronde vormen in voor een scherper getekend en stoerder geheel. Vooraan springt het grotere V-vormige radiatorrooster in het oog, aan weerszijden geflankeerd door gesplitste koplampen. In profiel krijgt hij grotere wielkasten, achteraan een stoerdere bumper om de avontuurlijke looks te onderstrepen en fijnere lichtblokken. Aan de afmetingen wijzigde er weinig: een lengte van 4,68 meter en wielbasis van 2,71 meter zijn min of meer gelijkaardige formaten als zijn voorganger.
Breedbeeld-HUD
Toch zijn de Japanners erin geslaagd om de koffer iets ruimer te maken: 20 liter om precies te zijn, tot 585 liter in totaal. Dan staat de X-Trail er in vijfzitsconfiguratie, maar optioneel kun je twee extra zitjes in de koffer bijbestellen. Al zijn de passagiers voor die zitjes liefst niet langer dan 1,60 meter. Het dashboard wordt op zijn beurt gedomineerd door de nodige schermen: een infotainmentscherm van 12,3 duim, een instrumentencluster die even groot is, en een breedbeeld-head-updisplay van 10,8 duim. Connectiviteit is er onder meer in de vorm van de Google Assistant en Amazon Alexa, op vlak van rijhulp heeft Nissan zijn ProPilot-systeem verbeterd.
Net als bij de Qashqai voorziet Nissan geen volledig elektrische versie van zijn nieuwe X-Trail. Wel net als bij de Qashqai een e-Power-uitvoering, die een benzinemotor als generator gebruikt om een elektromotor van stroom te voorzien. In dit geval is die 1,5 liter groot, en de elektromotor 150 kW (204 pk) sterk. In dat geval worden de voorwielen aangedreven. De e-4ORCE voegt een extra elektromotor van 100 kW (136 pk) toe op de achterwielen, om vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 157 kW (213 pk) te bereiken. Tegelijk is er wel nog een milde hybride 1.5-turbobenzine van 163 pk, die de voorwielen aandrijft.
Prijzen
De nieuwe Nissan X-Trail is met de milde hybride viercilinder te bestellen vanaf 43.300 euro. De voorwielaangedreven e-Power krijgt een prijskaartje van 47.800 euro, de e-4ORCE kost je op zijn beurt minstens 50.600 euro.