Al sinds de jaren 60 produceert Nissan auto's onder de "Z-lijn". Met de 240Z als oervader van de familie. Daarop volgde de 280ZX, 300ZX, 350Z en de huidige 370Z. Die laatste iteratie is ondertussen al weer 12 jaar op de markt waardoor het meer dan tijd is voor opvolging. Want het verouderde interieur van de 370Z kan zijn leeftijd echt niet meer verbergen. Maar kijk, opvolging is verzekerd! Aangekondigd via de Z Proto, een 400 pk sterke sportauto mét handbak en achterwielaandrijving. Kortom: een droom voor elke petrolhead.
Japanse Cayman
Met zijn compacte dimensies is het ook Nissans doel om een agiel baasje neer te zetten. Hoewel de laatste twee decennia Z's uit werden gerust met een atmosferische motor, gaat deze nieuwe rakker terug aan de drukvoeding. Het gaat dan hoogstwaarschijnlijk over een 3-liter V6 met niet één maar wel 2 turbo's. Goed voor bovengenoemde 400 pk. Een cijfer waarmee deze Z Proto zich pal in het vaarwater van pakweg een Porsche Cayman, BMW M2 en Toyota Supra zet.
Al wil Nissan haar toekomstige Z nog net wat extremer profileren dan die Supra. Want de Z Proto krijgt een handbak! Jep, 400 pk, handbak en achterwielaandrijving. Het zal één van de laatsten van een uitstervend ras zijn. Waardoor deze nieuwe Z nu al een begeerlijk model is. Alleen...
Niet voor Europa
Ja, dat las je goed. Nissan windt er geen doekjes om, de opvolger van de 370Z zal niet naar Europa komen. Met dank aan: Europa! In onze contreien gelden namelijk vanaf dit jaar zeer strenge emissienormen. In een notendop: De CO2-uitstoot van je vloot als constructeur moet zo laag mogelijk. Dan is zo'n sportwagen pur sang niet handig natuurlijk. Tel daar ook nog de tanende verkoop van sportwagens in Europa ten faveure van crossovers en de huidige woelige relatie tussen Nissan en Renault bij op en je begrijpt waarom Nissan geen zin heeft om tijd en moeite in Europa te steken.
Wat dit specifiek wil zeggen? Net zoals we geen opvolger voor de 370Z krijgen is de kans reëel dat een nieuwe GT-R ook aan onze neus voorbij zal gaan. In ruil krijgen we echter wel nieuwe crossovers én meer elektrische modellen van het Japanse merk. Video mag dan wel de radio star hebben vermoord, Europa heeft de sportwagen gelyncht.